Grafika medialna jako metajęzyk SzD-DNKSM>Gmjm
O ile studia licencjackie/inżynierskie mają na celu wykształcenie podstawowe w danej dyscyplinie i potem podniesienie wiedzy/umiejętności na wyższy poziom w tejże dyscyplinie (studia mgr), to studia doktoranckie pod-noszą poprzeczkę dużo wyżej.
Ukończenie studiów doktoranckich, a dalej napisane i obronienie doktoratu, pozwala domniemywać, że osoba z doktoratem charakteryzuje się uniwersalną zdolnością do rozwiązania problemu, tj. „charakteryzuje się tzw. doktorskością umysłu”.
Jako przykład (na podstawie dyskusji na UMSL Univ. St. Louis, MO, USA w 2002 roku) podawany jest tu amerykański bank, który zatrudnia osobę z doktoratem, mimo że tytuł rozprawy jest słabo związany z tematyką działalności tego banku. Płaci on tej osobie 30% więcej niż osobie z tytułem mgr, ale oczekuje, że w zaistniałej trudnej sytuacji, dla której rozwiązania bank nie posiada specjalisty, bank będzie mógł liczyć, że osoba z doktoratem poradzi sobie.
Może to być np. jakaś niezwykła transakcja, złożona ocena ryzyka, całkowicie nowy obszar działalności, etc. gdzie wiedza innych pracowników jest niewystarczająca lub zbyt tematyczna, natomiast potrzebna jest osoba o dużej wiedzy, szybkiej zdolności opanowania nowej tematyki i jeszcze większej inteligencji.
Doktorat na Bliskim Wschodzie wywodzi się ze starotestamentowej tradycji „uczony w piśmie”, a na Dalekim Wschodzie z wymaganego poziomu umysłowego i wiedzy, aby sprawować w cesarskich Chinach urząd mandaryna, etc. Do dziś arabska tradycja na Półwyspie Arabskim każe (a przykładzie studentów Kuwait Univ.) uważać osobę z tytułem naukowym doktora, a zwłaszcza Europejczyka „jako osobę wszystkowiedzącą”.
Współczesna grafika komputerowa jest metajęzykiem, który pozwala precyzyjne wyrazić treści oraz dyskutować o zagadnieniach, które są zbyt złożone aby przekazać/omawiać je w inny sposób.
W praktyce nie ma dziś dziedziny/dyscypliny, gdzie grafika komputerowa nie byłaby przydatna/użyteczna. Oczywiście wtedy powstaje język (w sensie grafiki komputerowej) wyspecjalizowany, przedmiotowy, np. systemy graficzne dla rzeźbiarstwa będące kontynuacją technologii „dłuto i marmur”.
Może to być sztuka np. w sensie X Muzy, wizualizacja skrajnie skomplikowanych obiektów np. grafika 3D ob-razująca wnętrze ciała ludzkiego, projektowanie + wizualizacja + symulacja (systemy inżynierskie), edukacja, etc.
Zatem celem przedmiotu jest zaznajomienie doktorantów z grafiką komputerową, ale nie po to aby zrobić z nich „grafików komputerowych produkujących ją”. Chodzi o to aby rozumieli grafikę komputerową, posiadali bazową zdolność posługiwania się nią oraz posiadali intuicje i wiedzę odnośnie tego kiedy grafika komputerowa po-winna zostać użyta dla rozwiązania lub analizy problemu przed którym staną.
Wtedy już tylko „doczytanie lub uaktualnienie posiadanej wiedzy nt. grafiki komputerowej” + „doktorskość umysłu” powinno pozwolić im pójść „prosto do celu”.
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant: będzie rozumiał naturę Nowoczesnej Grafiki Komputerowej, a dalej Rzeczywistości Wirtualnej i Rozszerzonej. Doktorant będzie posiadał intuicje na temat możliwości zastosowania, a także ograniczeń wynikających np. z kosztu potrzebnego wyposażenia.
UMIEJĘTNOŚCI – proces dydaktyczny polegał będzie na integracji wykładu z laboratorium, tj. np. po wyjaśnieniu jak modelowane są ciecze w Nowoczesnej Grafice Komputerowej, każdy doktorant na swoim komputerze będzie próbował pod nadzorem wykładowcy i wzajemnej pomocy innych doktorantów „zbudować prostą ciecz”. Zwykle takie zajęcia spotykają się z entuzjastycznym odbiorem uczestników, bo wiedza na temat Nowoczesnej Grafiki Komputerowej w społeczeństwie i nawet wśród studentów prestiżowych uniwersytetów, jest bliska zeru.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) – dość typową postawą po ukończeniu takiego przedmiotu jest entuzjazm i fascynacja możliwościami Nowoczesnej Grafiki Komputerowej, wyrażane w formie zwrotów: „nie widziałem, że to można tak zrobić”, „nie spodziewałem się, że Nowoczesna Grafika Komputerowa tak znako-micie nadaje się do tego zastosowania”, etc.
Kryteria oceniania
Przyjęto, że w ramach 15 zajęć na które składa się 30 godzin zajęć (wykład w laboratorium), zostaną omówione i zostaną przeprowadzone stosowne eksperymenty, ilustrujące następujące zagadnienia:
Zajęcia 1, 2, 3
Zaznajomienie się i wstępne przećwiczenie typowego stanowiska komputerowego (z oprogramowaniem) jaki jest współcześnie używane w Nowoczesnej Grafice Komputerowej.
Wirtualna lub Rozszerzona Rzeczywistość powstaje przy pomocy Nowoczesnej Grafiki Komputerowej. Wyróżnia się tu 3 podstawowe poziomy immersji (zanurzenia w grafikę komputerową), do której potrzebny jest stosowny sprzęt. Będzie on pokazany doktorantom i będą mogli oni wstępnie opanować zasady ich użycia. Będą to znajdują-ce się na stanie UPJP2: zestaw manipulatorów wirtualnej rzeczywistością f-my 3Dconnexion, zestaw do Rozszerzonej Rzeczywistości: HoloLens f-my Microsoft i wreszcie gogle Wirtualnej Rzeczywistości HTC Vivo.
Zajęcia 4,5
Metody reprezentacji rzeczywistych obiektów przy pomocy Nowoczesnej Grafiki Komputerowej;
Zajęcia 6,7,8
Metody i narzędzia do manipulowania obiektami graficznymi;
Zajęcia 9,10,11
Metody budowania i animacji ruchu istot (awatary ludzi i zwierząt);
Zajęcia 12
Modelowanie zjawisk fizycznych w Nowoczesnej Grafice Komputerowej;
Zajęcia 13
Włosy;
Zajęcia 14
Tkaniny;
Zajęcia 15
Egzamin zaliczeniowy.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Nowoczesna Grafika Komputerowa rozwija się tak szybko, że klasyczny podręcznik nie ma tu sensu. Uważa się, że dostępne podręczniki opóźnione są w stosunku do tego co można studentowi pokazać w laboratorium o jakieś 10 lat. Sytuacje pogarsza to, że najnowsze podręczniki są po angielsku i są b. drogie. Kluczowa jest tu zatem osobowość i wiedza prowadzącego. Doktorant musi uczestniczyć w zajęciach w sposób zaangażowany, inaczej nie zda egzaminu.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: