Język w mediach – mediolingwistyka SzD-DNKSM>Jezmee
Podczas zajęć doktoranci zostaną zapoznani z podstawowymi dla kultury języka terminami (kultura języka, norma językowa, system językowy, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, innowacja językowa, błąd językowy), a także wyposażeni w podstawową wiedzę i umiejętności pozwalające na własną ocenę zjawisk językowych w kontekście obowiązującej normy w perspektywie medialnej.
Wykładowca, po części teoretycznej wykładów, włącza słuchaczy do dyskusji na tematy kultury i poprawności językowej polszczyzny, zachęca ich do krytycznego spojrzenia na język, którym posługują się politycy, urzędnicy, ekonomiści, prawnicy, księża itd. Podczas zajęć wykorzystuje się pomoce techniczne, jakimi są rzutnik multimedialny, odtwarzacz muzyczny, materiały prasowe, telefon komórkowy).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
E_w1 Doktorant definiuje podstawowe pojęcia: kultura języka, innowacja językowa, błąd językowy, norma językowa, kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna.
E_w2 Doktorant krytycznie ocenia zjawiska językowe.
E_w3 Doktorant ma wiedzę o typach błędów językowych, mechanizmach ich powstawania i sposobach ich eliminowania.
E_w4 Doktorant ma wiedzę na temat zróżnicowania stylistycznego współczesnej normy językowej.
E_w5 Doktorant zna tendencje rozwojowe współczesnej polszczyzny.
Kryteria oceniania
Doktorant w krytyczny i naukowy sposób zna pojęcie mediolingwistyki.
Lista obecności sprawdzana podczas zajęć.
Egzamin końcowy - ustny.
Literatura
Lektury podstawowe:
Jadacka H., Kultura języka polskiego. Fleksja, słowotwórstwo, składnia, Warszawa 2006.
Karpowicz T., Kultura języka polskiego. Wymowa, ortografia, interpunkcja, Warszawa 2009.
Marcjanik M., Mówimy uprzejmie. Poradnik językowego savoir-vivre’u, Warszawa 2009.
Markowski A., Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Warszawa 2012.
Współczesny język polski, pod red. J. Bartmińskiego, Lublin 2014.
Lektury uzupełniające:
Hącia A., Ucha, fochy, tarapaty, Warszawa 2019.
Kurek H., Przemiany fleksji nominalnej w polszczyźnie przełomu wieków XX i XXI, Kraków 2019.
Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Rzeszów 2001.
Pisarek W., Nowa retoryka dziennikarska, Kraków 2011.
Polszczyzna 2000. Orędzie o stanie języka na przełomie tysiącleci, red. W. Pisarek, Kraków 1999.
Polszczyzna na co dzień, red. M. Bańko, Warszawa 2020 .
Rusinek M., Kłosińska K., Dobra zmiana. Czyli jak się rządzi światem za pomocą słów, Kraków 2019.
SŁOWA, słowa… Czy je znasz, pod red. T. Smółkowej, Kraków 2013.
Witalisz A., Przewodnik po anglicyzmach w języku polskim, Kraków 2016.
Wszelkie publikacje z zakresu kultury języka, których autorami są znani polscy językoznawcy: J. Miodek, J. Bralczyk, M. Marcjanik, M. Bańko, A. Markowski,
K. Kłosińska, E. Kołodziejek.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: