Rodzina jako twórca i beneficjent kultury SzD-DNR>ob2
Wykład:
1. Rodzina i kultura - problemy definicyjne, typologie kultury
2. Ciągłość wartości jako ważny element życia rodzinnego
3. Kulturowy potencjał wychowania w rodzinie
4. Wpływ kultury na życie społeczne i emocjonalne
5. Formy kontaktu z kulturą - kultura konsumpcyjna
Ćwiczenia:
Jak kultura wpływa na życie ludzi?
Jakie są Twoje przykłady kultury rodzinnej?
Jak dzisiaj postrzegamy wpływ kulturowy?
Co robić, by nasza kultura była najszczęśliwsza?
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty:
1. Doktorant zna problematykę kultury; różnicuje typy kultur
2. Potrafi wskazać i omówić determinanty wpływu kulturowegona życie rodziny i społeczeństw
3. Posiada umiejętności różnicowania wpływów i zależności pomiędzy rodziną, społeczeństwem, kulturą.
Kryteria oceniania
Metody:
wykład podający z elementami konwersatorium,
Buzra muzgów, dyskusja,
Praca koncepcyjna na matariałach z Netu.
Kurs składa się z wykładów i ćwiczeń. Zaliczenie ustne. Dozwolene dwie nieobecności nieusprawiedliwione i obecność na minimum 60% zajęć.
Na ocenę 5,0 - 100-90% efektów uczenia się; ocena 4,5- 80% efektów; ocena 4,0 - 70% efektów; ocena 3,5 - 60% efektów; ocena 3,0 - 50% efektów.
Literatura
-- Kłoskowska A., Kultura masowa. Krytyka i obrona, wyd. PWN, Warszawa2011.
- Nikitorowicz J., Halicki J., Muszyńska J., Wstęp, [w:] J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (red.), Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Globalizm versus regionalizm, Trans Humana, Białystok 2003.
- Ritzer G., Magiczny świat konsumpcji, wyd. Warszawskie Towarzystwo Literackie MUZA, Warszawa 2004.
- Szerląg A., Narodowy dualizm w codzienności polskich rodzin na Wileńszczyźnie, [w:] J. Nikitorowicz (red.), Patriotyzm i nacjonalizm. Ku jakiej tożsamości kulturowej?, Oficyna Wyd. „Impuls”, Kraków 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: