Katolicka nauka społeczna SzD-DNS>Katnau
Zapoznanie ze społecznym nauczaniem Kościoła, które rozwijało się stopniowo, a w minionym stuleciu nabrało szczególnego tempa i znaczenia. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Pojęcie, terminologia, meto-da. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, nie-zmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Pojęcie, terminologia, meto-da. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, niezmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny. Pojęcie, terminologia, metoda. Źródła biblijne katolickiej nauki społecznej. Moc wiążąca, nie-zmienność i rozwojowość nauki. Historyczny wymiar nauczania społecznego. Chrześcijańska wizja człowieka w społeczeństwie (człowiek istotą społeczną, godność i wartość osoby ludzkiej, prawa i obowiązki osoby ludzkiej). Podstawowe zasady życia społecznego. Społeczny wymiar życia rodzinnego, politycznego, ekonomicznego i kulturowego. Zagadnienie ochrony środowiska naturalnego i troska o pokój w świecie. Apostolat społeczny.
Tryb zajęć
Efekty kształcenia
WIEDZA - W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant zna i rozumie terminologię KNS. Charakte-ryzuje najważniejsze źródła tej nauki. Definiuje zasady życia społecznego.
UMIEJĘTNOŚCI - Doktorant potrafi analizować KNS. Stosuje wiedzę zdobytą podczas zajęć w ży-ciu codziennym. Wykorzystuje zdobytą wiedzę w życiu codziennym. Ocenia życie społeczne.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) - W wyniku przeprowadzonych zajęć doktorant ma świadomość wpływu KNS na życie społeczeństw. Jest wrażliwy na społeczne nauczanie Kościoła. Jest gotów do podejmowania pogłębionych analiz katolickiej nauki społecznej.
Kryteria oceniania
Wykład – egzamin ustny (raz w roku), ćwiczenia praktyczne polegające na prezentacji wskazanego dokumentu papieskiego, ocenianie ciągłe.
Literatura
Lektury podstawowe:
Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens” o pracy ludzkiej z okazji 90 rocznicy „Rerum novarum”, Watykan 1981.
Jan Paweł II, Encyklika „Sollicitudo rei socialis” z okazji dwudziestej rocznicy ogłoszenia „Populorum progressio”, Watykan 1987.
Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus annus” w setną rocznicę encykliki „Rerum novarum”, Watykan 1991.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.
Borutka T., Mazur J., Zwoliński A., Katolicka nauka społeczna, Częstochowa 1999;
Borutka T., Nauczanie społeczne papieża Jana Pawła II, Kraków 1994;
Borutka T., Nauczanie społeczne w encyklikach od Leona XIII do Jana Pawła II, Bielsko-Biała 1995.
Borutka T., Społeczne nauczanie Kościoła. Teoria i zastosowanie, Kraków 2008.
Lektury uzupełniające:
Borutka T., Zadania społeczne laikatu, Bielsko-Biała 1996;
Höffner J., Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1983.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: