Praca z rodziną wieloproblemową SzD-DNS>Prarodwie
Treści:
1. Wprowadzenie w problematykę,
2. Diagnoza i identyfikacja potrzeb osób i rodzin - diagnozowanie zasobów i deficytów,
3. Zarządzanie gospodarstwem domowym,
4. Praca z rodziną opartą na zasobach,
5. Planowanie pracy z rodziną - asystentura rodzinna,
6. Dobre praktyki.
W cyklu 2022/2023-Z:
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student: KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następują-ce postawy: |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
1. zna podstawowe modele problemy życia rodzinnego,
2. charakteryzuje główne potrzeby rodziny,
3. objaśnia główne założenia pracy z rodziną opartej na zasobach,
4. rozróżnia najważniejsze programy wsparcia rodziny,
5. formułuje różnice i podobieństwa, które warunkują skuteczność oddziaływań asystenta rodziny.
UMIEJĘTNOŚCI – w wyniku przeprowadzonych zajęć student:
1. diagnozuje i identyfikuje potrzeby osób i rodzin borykających się z problemami,
2. potrafi wskazać sposoby planowania prac domowych z wykorzystaniem zasobów wszystkich członków rodziny,
3. wyszukuje korzystne rozwiązania na rzecz poprawy dobrostanu rodziny wieloproblemowej.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE (POSTAWY) – w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następują-ce postawy:
1. ma świadomość istniejących wyzwań stojących przed rodziną i systemem wsparcia rodziny,
2. postrzega trudności w relacjach wewnątrzrodzinnych,
3.wyraża oceny podejmowanych działań asystenta rodzinnego na rzecz przezwyciężenia zaistniałych sytuacji kryzysowych,
4. potrafi pogłębiać zdobytą wiedzę, zwłaszcza w problematyce oddziaływania indywidualnego i grupowego.
Kryteria oceniania
1. pisemne prace cząstkowe sprawdzające założone efekty w trakcie prowadzenia zajęć – ocenianie ciągłe,
2. egzamin ustny
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest uzyskanie co najmniej 75% punktów z wszystkich przewidzianych efektów uczenia się (szczegółowa punktacja podana każdorazowo przed daną formą oceniania cząstkowego)
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Krasiejko I. Metodyka działania asystenta rodziny. Różne modele pracy socjalnej i terapeutycznej z rodziną, Wyd. Śląsk, Katowice 2012.
2. Duda M., Kutek-Sładek K. (red.). Kiedy myślimy rodzina…, Wyd. Naukowe UPJPII, Kraków 2016.
3. Rudnicki L. Zarządzanie finansami w gospodarstwach domowych, w: Rodzina między pracą a płacą. Refleksja nad społeczną myślą encykliki Laborem exercens Jana Pawła II, (red.) M. Kantor, M. Kluz, J. Młyński, Wyd. Naukowe UPJPII 2016.
4. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej, (Dz. U. z 2008 r., Nr 115, poz. 728 ze zm.)
5. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.U. 2005 nr 180 poz. 1493)
6. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. (Dz.U.2011.nr45.poz235)
7. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. nr 149, poz. 887)
Lektury uzupełniające:
1. Krajewska Beata. Instytucje wsparcia dziecka i rodziny. Zagadnienia podstawowe, Wyd. Impuls, Kraków 2010.
2. Hrynkiewicz J., Sytuacja rodzin wielodzietnych w Polsce a polityka rodzinna, w: Sytuacja rodzin wielodzietnych w Polsce a polityka rodzinna, Kancelaria Senatu, Biuro Informacji i Dokumentacji, Dział Informacji i Ekspertyz, Seria: Opinie i Ekspertyzy (OE-55), Warszawa lipiec 2006.
3. Strona internetowa MRPiPS, www.mrpips.gov.pl
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: Lektury uzupełniające: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Uwagi do zaliczenia kursu: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: