Papież Benedykt XVI podkreśla, że patrząc na Kościół jako «dom Słowa» należy spojrzenie to skoncentrować nade wszystko na świętej liturgii (por. Verbum Domini 52). Misterium Paschalne jest sprawowane w Kościele od momentu jego objawienia w czasach antycznych, między innymi podczas Eucharystii, poprzez cały rok liturgiczny. Każdego dnia w zgromadzeniu liturgicznym dokonuje się proklamacja słowa Bożego a „każda czynność liturgiczna jest ze swej natury przesycona Pismem Świętym (Verbum Domini 52). Pierwszym duchowym filarem Kościoła jest „apostolska didaché, czyli głoszenie Słowa Bożego” (Słowo Boże w historii, 7). Jest ono poprzedzone „wyraźnym i żywym odczytaniem fragmentu Biblii wskazanego przez liturgię” (Słowo Boże w historii 7).
Wykład prowadzony w sposób chronologiczny daje słuchaczom możliwość poznania źródeł i związanych z nimi polskich opracowań naukowych dotyczących znaczenia i proklamacji słowa Bożego. Z racji, że pierwotna liturgia słowa jest obecna w środowiskach judeochrześcijańskich zostaną przedstawione wybrane zagadnienia odnoszące się do obecności słowa Bożego w Starym Testamencie i judaizmie a następnie w epokach kulturowych Kościoła na Zachodzie. Szczególnie zostaną przybliżone przedsoborowe oczekiwania odnośnie lekcjonarza jak i liturgia słowa po Soborze Watykańskim II. Tak usystematyzowane treści pozwolą słuchaczowi dostrzec podobieństwa i różnice a zarazem podać kryteria dla opracowania hermeneutyki kontynuacji proklamacji słowa Bożego w ciągu roku liturgicznego. Dodatkowo zostaną poddane analizie tematycznej wybrane zagadnienia z komentarza do czytań w ciągu roku liturgicznego autorstwa profesora Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie o. Augustyna Jankowskiego OSB († 2005). Kończąc zostanie przedstawiony temat obecności Boga w słowie.
Celem zajęć jest:
- poznanie i zrozumienie momentu proklamacji słowa Bożego na przestrzeni wieków;
- poznanie treści proklamowanego słowa Bożego i formy tej proklamacji;
- zdobycie wiedzy odnośnie podstawowych tematów przypisanych do głównych okresów liturgicznych, wynikających nie z euchologii, ale z lektury perykop biblijnych;
- poznanie doboru czytań do okresów liturgicznych;
- zdobycie szerszej wiedzy odnośnie obecności Boga w słowie;
- poznanie dziedzictwa naukowego polskich autorów odnośnie przedstawianego tematu i ich krytyczna analiza;
- wskazanie nieopracowanych tematów związanych z proklamacją słowa Bożego w roku liturgicznym.
Poszczególne tematy:
- Analiza orędzia pt. „Słowo Boże w historii”
- Przepowiadanie słowa Bożego w tradycji biblijnej
- Słowo Boże w kulcie Starego Testamentu i judaizmu
- Zgromadzenie słucha Prawa – słowa Bożego.
- Archetyp liturgii słowa w liturgii synagogalnej
- Zawiłe początkami niedzielnego lekcjonarza do celebracji eucharystycznej w Rzymie
- Lektura biblijna według Justyna Męczennika i jej ewolucja
- Liturgia słowa w świadectwie Ojców Kościoła
- Liturgia słowa w pozarzymskich rytach zachodnich
- Celebracja słowa Bożego w liturgii rzymskiej do Soboru Trydenckiego
- Liturgia słowa w mszale Piusa V
- Liturgia słowa Bożego w tradycji rzymskiej do reformy II Soboru Watykańskiego
- Przedsoborowe postulaty reformy lekcjonarza mszalnego
- Liturgia słowa w odnowie liturgicznej po Soborze Watykańskim II
- Zasady i kryteria doboru czytań biblijnych w mszalnej liturgii słowa Bożego
- Czytania poprzedzające Ewangelię w posoborowym lekcjonarzu mszalnym
- Śpiew między czytaniami
- „Słowo” św. Pawła w roku liturgicznym
- Proklamacja Ewangelii podczas Mszy świętej
- Paweł VI, Mysterii paschalis
- Ogólne normy roku liturgicznego i kalendarza
- Okresy roku liturgicznego
- Bóg obecny w słowie