Dopuszczalność osób z niepełnosprawnością intelektualną do sakramentów SzD-DPK>Doposniep
Celem wykładu nad zagadnieniem dopuszczalności dzieci i młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie lub z zaburzeniami osobowości do sakramentów Eucharystii, bierzmowania i spowiedzi jest dokonanie pełnej i wielopłaszczyznowej analizy prawnej wybranych kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego traktujących o warunkach prawnego i godziwego przystąpienia do wyżej wymienionych sakramentów (kanony: 889§2, 913§1, 914).
Naruszenia praw badanej grupy dzieci i młodzieży w Kościele są odzwierciedleniem ogólnie niskiej kultury społecznej i prawnej w Polsce wobec akceptacji integracji społecznej dla osób z zaburzeniami o charaketrze intelektualnym i osobowosciowym
Przypadki niedopuszczenia badanej grupy dzieci i młodzieży w Kościele do sakramentów są rezultatem błędnej, lecz powtarzającej się w polskiej literaturze teologicznej i prawnokanonicznej, interpretacji tych kanonów Kodeksu Prawa Kanonicznego, które odnoszą się do zdolności wiernego do przyjmowania sakramentów
W cyklu 2024/2025-L:
Prawa duchowe osób niepełnosprawnych intelektualnie intelektualnie są trywializowane. Na terenie Episkopatu Polski wyraźnie widać właśnie w arbitralności decyzji o czasie przystąpienia dzieci i młodzieży do sakramentów lub nawet o odmowie dostępności do sakramentu. Wykład ma na celu przybliżyć doktorantom dokonania światowej kanonistyki w materii praw sakramentalnych niepełnosprawnych wiernych Kościoła katolickiego. Bogata polska literatura teologiczna w zakresie katechetyki (A. Kiciński- KUL K. Sosna- UŚ) a równocześnie powoływanie się nie na racje teologiczne (których faktycznie nie ma) lecz na nieprawidłowo interpretowane kanony prawa kanonicznego przez proboszcza/biskupa/ katechety w sytuacji decyzji o niedopuszczeniu danego dziecka do sakramentu świadczy o tym, iż niezbędne jest dokonanie prawidłowej wykładni kanonów kanonów 889 §2, 913 §1, 914 Kodeksu Prawa Kanonicznego. |
Liczba godzin zajęć porwadzonych on-line
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
jak w częsci dla roku akademickiego 2024/2025
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
- terminowe przygotowywanie drobnych objętościowo prac pisemnych w trakcie kursu - 30% oceny
- obecność i aktywność na wykładach - 30% oceny
- praca końcowa składająca się z pisemnej odpowiedzi na dwa pytania - 40% oceny.
od 0-50% niedostateczna
od 51-70% dostateczna
od 71-90% dobra
od 91% bardzo dobra
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
podana w części dla roku akademickiego 2024/2025
W cyklu 2024/2025-L:
Witold JANOCHA, Duchowieństwo katolickie w Polsce wobec osób z niepełnosprawnością. Studium socjologiczno-pastoralne, KUL 2020 |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-L:
Wykład jest rezultatem badań ramach prac synodalnych w grupie roboczej w Dykasterii ds Świeckich, Rodziny i Życia. Najnowsza literatura przedmiotu niedostępna w bibliotece UPJP2 zostanie podana studentom drogą elektroniczną po rozpoczęciu zajęć. Uwaga - niektóre pozycje literatury [ NIEKONIECZNIE NAJSTARSZE POZYCJE] zawierają NIEPRAWIDŁOWĄ interpretację kanonów 889 §2, 913 §1, 914 Kodeksu Prawa Kanonicznego i są przykładem stanowiska, z którym wykład ten podejmuje polemikę. Podczas zajęć będzie to omawiane. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: