Metodologia prawa kanonicznego SzD-DPK>Metpkan-ob
Podczas zajęć poruszana jest problematyka statusu metodologicznego prawa kanonicznego oraz metod jego badania. W szczególności w ramach wykładu sukcesywnie prezentowane są zagadnienia dotyczące następujących treści kształcenia:
T_1 Normatywne wymagania stawiane rozprawom doktorskim
T_2 Pojęcie metodologii badań naukowych
T_3 Prawo kanoniczne jako nauka
T_4 Szkoły prawa kanonicznego
T_5 Metody myślenia prawniczego
T_6 Metody badania prawa
T_7 Współpraca doktoranta z promotorem
T_8 Instytucja promotora pomocniczego rozprawy doktorskiej
T_9 Proceduralne aspekty postępowania o nadanie stopnia naukowego doktora w dyscyplinie prawo kanoniczne
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 Zna i rozumie światowy dorobek naukowy i twórczy związany z dyscyplinami, w których prowadzone jest kształcenie w szkole doktorskiej, a także wynikające z niego implikacje dla praktyki,
K_W02 Zna i rozumie w stopniu umożliwiającym rewizję istniejących paradygmatów - światowy dorobek obejmujący podstawy teoretyczne i zagadnienia ogólne i wybrane zagadnienia szczegółowe, w tym
metodologię nauk, właściwe dla dyscyplin, w których prowadzone jest kształcenie w szkole doktorskiej, a także zasady dydaktyki szkoły wyższej,
K_W03 Zna i rozumie główne trendy rozwojowe dla dyscyplin, w których prowadzone jest kształcenie w szkole doktorskiej,
K_U01 Potrafi dokonywać analizy i twórczej syntezy dorobku naukowego i twórczego w celu identyfikowania i rozwiązywania problemów badawczych oraz związanych z działalnością innowacyjną i twórczą; tworzyć nowe elementy tego dorobku, w tym - definiować cel i przedmiot badań naukowych,
K_U04 Potrafi wykorzystywać wiedzę z różnych dziedzin nauki lub sztuki do twórczego identyfikowania, formułowania i innowacyjnego rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze badawczym, a w szczególności: definiować cel i przedmiot badań, formułować hipotezę badawczą, rozwijać metody, techniki i narzędzia badawcze oraz twórczo je stosować, wnioskować na podstawie wyników badań.
K_K02 Jest gotów do krytycznej oceny dorobku uprawianej dyscypliny naukowej oraz do krytycznej oceny własnego wkładu w rozwój tej dyscypliny,
K_K06 Jest gotów do podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym: prowadzenia badań w sposób niezależny, respektowania zasady publicznej własności wyników badań naukowych z uwzględnieniem zasady ochrony własności intelektualnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie odbywa się w formie pisemnej
Skala ocen zgodna z Regulaminem studiów UPJP2.
Kryteria oceniania:
Ocena niedostateczna (2):
Student nie ma podstawowej wiedzy w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Ocena dostateczna (3):
Student ma podstawową wiedzę w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Ocena dobra (4):
Student ma niepełną wiedzę w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Ocena bardzo dobra (5):
Student ma gruntowną wiedzę w zakresie zrealizowanych podczas wykładów treści kształcenia
Literatura
B. Brożek, J. Stelmach, Metody prawnicze. Logika - analiza - argumentacja - hermeneutyka, Kraków 2006.
D. Cenalmor, J. Miras, Prawo kanoniczne, Warszawa 2022.
E. Corecco, The Theology of Canon Law: A Methodological Question, Pittsburgh 1992.
R. Sobański, Metodologia prawa kanonicznego, Warszawa 2009.
R. Sobański, Sytuacja metodologiczna prawa kościelnego, Prawo Kanoniczne 22 (1979), n. 1-2, s. 3-22.
J. Subera, Metodologia historyczno – prawna, Warszawa 1972.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: