Eklezjologia T-KAP-AFI>eklezjo-5
Zapoznanie się z biblijną eklezjogenezą (kiedy powstał Kościół?; etapy jego wykształcania się, powoływanie do życia Kościoła w Starym Testamencie oraz w Nowym Testamencie),
zestawienie podstawowych biblijnych obrazów i kategorii Kościoła.
Zapoznanie się z historią rozwoju nauki o Kościele w ciągu dwudziestu wieków jego istnienia.
Definicja Kościoła i jego urzeczywistnianie się w świetle współczesnej nauki o Kościele, struktura instytucjonalna i hierarchiczna (urząd Piotrowy, biskupi, kapłański, diakoński).
Omówienie pięciu znamion Kościoła: jeden, święty, powszechny, apostolski i maryjny. Wzmagające się communio w ramach Kościoła powszechnego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uzyskanie znajomości tak wiedzy o Kościele, jak i pogłębienie wiary, aby zrozumieć jego wewnętrzne sakramentalne misterium.Przyswojenie przez słuchaczy podstawowego rozeznania w ramach nauki o Kościele, pogłębienie rozumienia Kościoła jako wspólnoty Bosko-ludzkiej. Ukazanie Kościoła jako rzeczywistości ziemskiej i niebiańskiej, materialnej i duchowej, grzesznej i świętej, spełnionej i eschatologicznej. Dlatego będzie prezentowane ujęcie integralne, tzn. Kościół zarówno w świetle teologii dogmatycznej.
Kryteria oceniania
kolokwium, sprawozdanie z lektury polskojęzycznej, egzamin końcowy
Praktyki zawodowe
-
Literatura
A. Napiórkowski, Bosko-ludzka wspólnota. Podstawy katolickiej eklezjologii integralnej, Kraków 2010.
Balthasar H.U. von, Antyrzymski resentyment, Poznań 2004.
Bartnik Cz.S., Kościół Jezusa Chrystusa, Wrocław 1982.
Czaja A., Credo in Spiritus Vivificantem. Pneumatologiczny interpretacja Kościoła jako komunii w posoborowej teologii niemieckiej, Lublin 2003.
A. Napiórkowski, Kościół Ducha kontynuacją wcielenia Chrystusa, Tarnów Biblos 2020.
A. Napiórkowski, Współczesny Kościół i ponowoczesny świat, Kraków 2015, wyd. UP JP II.
Napiórkowski A. A., Reforma i rozwój Kościoła. Duch Boży i instytucja, Kraków 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: