Etyka ogólna i stosowana T-KAP-AFI>etyogo-w-3
Program wykładu obejmuje analizę myśli etycznej takich filozofów, jak Sokrates, Platon, Arystoteles, św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu, William Ockham, Thomas Hobbes, Jeremy Bentham i John Steward Mill, Immanuel Kant i Karol Wojtyła. Ich idee etyczne wyznaczają zasadnicze trendy w etyce, takie jak intelektualizm etyczny, etykę cnoty, etykę miłości, etykę teleologiczną, woluntaryzm etyczny, heteronomizm etyczny, etykę autonomiczną, czy personalizm. Omówienie tych ważnych nurtów będzie się łączyło ze wskazaniem na to, jakie możliwe rozwiązania praktyczne pojawiają się w stosunku do problemów współczesnych. W tym nastąpi połączenie etyki teoretycznej i stosowanej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: student zna podstawowe pojęcia etyczne i filozofów, którzy je oryginalnie sformułowali
Umiejętności: student potrafi zastosować poznane pojęcia i szkoły etyczne do rozpoznania i poklasyfikowania debat współczesnych, tak teoretycznych, jak i praktycznych
Kompetencje: student potrafi wchodzi w dyskusje, w których pojawiają się kwestie etyczne; potrafi animować takie rozmowy, a nawet jej prowadzić i im przewodzić.
Kryteria oceniania
Zajęcia prowadzone metodą wykładu. Studencie są zachęcani, aby stawiać pytania i wykazać się aktywnością poprzez uczestniczenie w dyskusji. Ocena końcowa na podstawie zadanego egzaminu ustnego po zakończeniu zajęć.
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Literatura
V. J. Bourke, Historia etyki, Toruń 1994.
T. Ślipko, Zarys etyki ogólnej, Kraków 2002.
J. Baggini, P. S. Fosl, Przybornik etyka. Kompendium metod i pojęć etycznych, Warszawa 2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: