Filozofia człowieka T-KAP-AFI>filczł-1
Wykład pokazuje, że refleksja nad człowiekiem jest wpisana w całą tradycję filozofii europejskiej i stanowi jej centralny punkt odniesienia. Już pytania Kanta – „Co mogę wiedzieć? Co powinienem czynić? Czego mogę się spodziewać? Kim jest człowiek?” – wyznaczyły kierunek antropologii filozoficznej, a myśl Schellinga podkreślała konieczność uświadamiania człowiekowi jego istoty, aby mógł zrozumieć, kim powinien być. W chrześcijaństwie pytanie to zyskuje szczególny wymiar: człowiek jawi się jako obraz i podobieństwo Boga, byt powołany do życia w wolności, odpowiedzialności i relacji. Biblia ukazuje jego wyjątkową pozycję w świecie, ale zarazem ograniczoność i dramat rozdarcia między dobrem a złem. Wydarzenie Chrystusa nadaje tej wizji nową perspektywę – w Nim objawia się pełnia człowieczeństwa, zdolność do przezwyciężenia śmierci i fundament niezbywalnej godności osoby. Chrześcijański humanizm wyrasta więc z dwóch źródeł: tradycji filozoficznej i doświadczenia religijnego, tworząc syntezę, w której człowiek jest nie tylko częścią świata, ale istotą otwartą na transcendencję.
Plan wykładu:
Część I. Wprowadzenie i źródła antropologii filozoficznej
1. Wprowadzenie do filozofii człowieka – przedmiot i metody antropologii filozoficznej. (2h)
2. Prehistoria pytania antropologicznego – dramat bezdomności i zadomowienia, Arystoteles i Augustyn. (2h)
3. Grecka wizja człowieka – Platon, Arystoteles, hellenistyczne inspiracje. (2h)
4. Chrześcijańskie początki refleksji antropologicznej – Biblia i Ojcowie Kościoła. (2h)
Część II. Klasyczne ujęcia antropologii chrześcijańskiej
5. Św. Augustyn i doświadczenie wewnętrzne człowieka – rozdarcie, introspekcja, pytanie o naturę. (2h)
6. Św. Tomasz z Akwinu i synteza średniowieczna – jedność duszy i ciała, człowiek jako imago Dei. (2h)
7. Renesans i nowe wizje człowieka – Mirandola, humanizm renesansowy, autonomia osoby. (2h)
Część III. Filozofia nowożytna a człowiek
8. Kartezjusz i dualizm duszy i ciała – cogito, problem świadomości i tożsamości. (2h)
9. Kant i pytania antropologiczne – „co mogę wiedzieć, co powinienem czynić, kim jest człowiek”. (2h)
10. Schelling, Hegel i romantyczne wizje człowieka – wolność, historia, duch. (2h)
11. Antropologia XIX wieku – Feuerbach, Marks, Darwin, narodziny nowoczesnych kryzysów antropologicznych. (2h)
Część IV. Współczesne kierunki antropologii
12. Fenomenologia i filozofia wartości – Scheler, człowiek jako istota wartościująca. (2h)
13. Filozofia życia i egzystencjalizm – Kierkegaard, Nietzsche, Heidegger. (2h)
14. Filozofia dialogu – Buber, Levinas, Tischner: człowiek jako istota spotkania i odpowiedzialności. (2h)
15. Antropologia filozoficzna XX wieku – Plessner, Gehlen, Scheler, współczesne dylematy. (2h)
Część V. Chrześcijańska filozofia człowieka
16. Człowiek w Piśmie Świętym – Stary Testament: stworzenie, grzech, przymierze. (2h)
17. Nowy Testament i Nowy Człowiek – Chrystus jako pełnia objawienia człowieka. (2h)
18. Chrześcijański humanizm – godność, wolność, odpowiedzialność, sumienie. (2h)
19. Nauczanie Kościoła o człowieku – Sobór Watykański II, Jan Paweł II. (2h)
Część VI. Wyzwania i współczesne spory
20. Nauki przyrodnicze wobec człowieka – ewolucja, neurobiologia, problem redukcjonizmu. (2h)
21. Bioetyka i antropologia współczesna – badania genetyczne, klonowanie, jakość życia. (2h)
22. Podsumowanie i perspektywy – integralna wizja człowieka, chrześcijański humanizm wobec postmodernizmu. (2h)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
F2aK_W8 Posiada znaczna sprawność w identyfikowaniu i twórczym rozwijaniu problemów związanych z filozoficznym rozumieniem człowieka wyrosłych na gruncie 1) religii i teologii oraz 2) etyki i zagadnień pragmatyki życia społecznego 57S_WG
F2aK_U05 Wykrywa złożone zależności między kształtowaniem się idei antropologicznych a procesami kulturowymi i rozwojem nauki oraz określa relacji między tymi zależnościami P7S_UW
F2aK_KO6 Ma świadomość znaczenia europejskiego dziedzictwa filozofii człowieka dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturowych P7S_KK
Kryteria oceniania
Egzamin ustny. Dobra znajomość wymaganych tekstów źródłowych. Znajomość treści skryptu.
Literatura
1. Haeffner G., Wprowadzenie do antropologii filozoficznej, tłum. W. Szymona OP, Kraków 2006.
3. Tischner J., Myślenie w żywiole piękna, wyb. i oprac. W. Bonowicz, Kraków 2005, s. 145-158; 334-341.
4. Wojtyła K., Osoba i czyn, Kraków 1969, s. 5-27.
Uwagi
W cyklu 2025/2026-Z:
Egzamin ustny. Dobra znajomość wymaganych tekstów źródłowych. Znajomość treści skryptu. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: