Filozofia i metodologia nauki T-KAP-AFI>filime-w-3
W trakcie zajęć w pierwszej części omówione zostaną logiczne aspekty rozumowań i metody naukowej.
Cztery typy rozumowań.
Metoda dedukcyjna vs indukcyjna.
Struktura logiczna teorii naukowej.
Pozalogiczne uwarunkowania metody naukowej związane z naturą podmiotu poznającego i z jego ograniczeniami poznawczymi. Język teoretyczny vs. obserwacyjny. Niezdeterminowanie teorii przez obserwację.
Ewolucja pojęcia nauki i metody naukowej od Arystotelesa i św. Tomasza po czasy współczesne (Koło Wiedeńskie, Popper, Lakatos i inni).
Spór o racjonalność rozwoju nauki (Kuhn, Lakatos, Laudan, Życiński i inni)
Problem realizmu naukowego.
Metoda empiryczna a metoda filozoficzna; transcendentalna; krytyczna.
Zastosowanie do teologii.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
TMaK_W01/02: Student posiada pogłębioną wiedzę o specyfice przedmiotowej i metodologicznej filozofii i teologii.
TMaK_U02: Student posiada umiejętności badawcze w zakresie teologii obejmujące analizę tekstów filozoficznych, biblijnych, teologicznych ...
TMaK_K01: Student posiada krytyczną świadomość poziomu własnej wiedzy i umiejętności.
TMaK_K02: Student potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę w wymiarze interdyscyplinarnym
TMaK_K05: Student rozumie złożoność rzeczywistości i potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów.
Kryteria oceniania
Wykład z elementami dyskusji.
Egzamin pisemny.
Literatura
Chalmers A., Czym jest to, co zwiemy nauką?, Wrocław 1993 (oraz liczne wznowienia), wybrane rozdziały.
T. Czeżowski, Filozofia na rozdrożu, wybrane eseje. [UMK Toruń, 2009[
Hajduk, Ogólna metodologia nauk, Lublin. [wybrane fragmenty]
Moje własne teksty.
wybrane teksty autorów
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: