Filozofia religii T-KAP-AFI>filrel-c-4
Celem ćwiczeń z filozofii religii jest omówienie przykładowych ujęć redukcjonistycznych religii oraz ujęcia fenomenologicznego, które można uznać za reakcję na redukcjonizm. Redukcjonizm w badaniach nad religią to stanowisko, które odmawia religii jej własnej bytowości i uznaje ją za przejaw innej dziedziny. Są to: etyka (Kant), wola mocy i moralność resentymentu (Nietzsche), skutek uboczny mechanizmów ewolucyjnych (Dawkins). Fenomenologia religii, idąc za postulatem powrotu do źródłowego doświadczenia jako podstawy opisu zjawisk, bada religię taką jaka dana jest w akcie religijnym. Stara się wykazać, że „religia istnieje naprawdę” (L. Kołakowski).
W cyklu 2023/2024-L:
Celem ćwiczeń z filozofii religii jest omówienie przykładowych ujęć redukcjonistycznych religii oraz ujęcia fenomenologicznego, które można uznać za reakcję na redukcjonizm. Redukcjonizm w badaniach nad religią to stanowisko, które odmawia religii jej własnej bytowości i uznaje ją za przejaw innej dziedziny. Są to: etyka (Kant), wola mocy i moralność resentymentu (Nietzsche), skutek uboczny mechanizmów ewolucyjnych (Dawkins). Fenomenologia religii, idąc za postulatem powrotu do źródłowego doświadczenia jako podstawy opisu zjawisk, bada religię taką jaka dana jest w akcie religijnym. Stara się wykazać, że „religia istnieje naprawdę” (L. Kołakowski). |
W cyklu 2024/2025-L:
Celem ćwiczeń z filozofii religii jest omówienie przykładowych ujęć redukcjonistycznych religii oraz ujęcia fenomenologicznego, które można uznać za reakcję na redukcjonizm. Redukcjonizm w badaniach nad religią to stanowisko, które odmawia religii jej własnej bytowości i uznaje ją za przejaw innej dziedziny. Są to: etyka (Kant), wola mocy i moralność resentymentu (Nietzsche), skutek uboczny mechanizmów ewolucyjnych (Dawkins). Fenomenologia religii, idąc za postulatem powrotu do źródłowego doświadczenia jako podstawy opisu zjawisk, bada religię taką jaka dana jest w akcie religijnym. Stara się wykazać, że „religia istnieje naprawdę” (L. Kołakowski). |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Stdent potrafi podać rózne definicje religii i krytycznie je omówić.
2. Stdent potrafi wyjaśnić na czym polega redukcjonizm w badaniach nad religią.
3, Stdent potrafi opisać zjawisko resentymentu i krytcznie odnieśc się do tezy F. Nietzschego głoszącej, że znajdje się on u podstaw moralności chrześcijańskiej.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. Obecność na zajęciach
2. Aktywny udział w dyskusjach
3. Przygotowanie protokołu lub streszczenia
Literatura
1. Platon, Etyfron, tłum. R. Legutko, Warszawa 2017, s. 71-123
2. Immanuel Kant, O służbie Bożej w religii w ogóle, W; Religia w obrębie samego rozumu, tłum. A. Bobko, Kraków 2007, s. 201-217, 34-35.
3. Fryderyk Nietzsche, Antychrześcijanin, tłum. G. Sowiński, Kraków 1999.
4. Richard Dawkins, Korzenie religii, w: Bóg urojony, tłum. P. J. Szwajcer, Warszawa 2007, s.225-286
5. Józef Tischner, Myslenie religijne, w: Myslenie według wartości, Kraków 1993, s. 357-378.
6. Bernhard Welte, Filozofia religii, tłum. G. Sowiński, Kraków 1996, s. 21-40; 241-252.
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Warunki zaliczenia: |
W cyklu 2024/2025-L:
Warunki zaliczenia: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: