Historia Kościoła powszechnego - średniowiecze T-KAP-AFI>hiskos-c-2
Podczas ćwiczeń student ma możność zapoznania się z podstawowym wyborem tekstów okresu średniowiecznego Kościoła, dokumentujących rozwój myśli teologicznej.
Student zapoznaje się z soborową teologią okresu VIII-XV w., kiedy doprecyzowano przedmiot wiary
chrześcijańskiej, wyrażając ją w języku greckim i łacińskim. Dlatego w przekazie wiedzy źródeł późnej starożytności i epoki średniowiecznej narzuca się konieczność ukazania rozwoju pojęć teologicznych oraz prawnych Kościoła.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Student poznaje historię i teologię Kościoła VI-XV w., szczególnie nauczanie ostatnich soborów powszechnych, na podstawie przeczytanych tekstów średniowiecznych student: • analizuje łacińskie i greckie słownictwo teologiczne, • nabywa wiedzy historycznej dotyczącej kontrowersji teologicznych, • w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności historycznej i teologicznej interpretacji powstawania sporów doktrynalnych, • historycznie i teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła w epoce średniowiecznej, odnośnie kompetencji, w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: historyczną i teologiczną świadomość nauczania chrześcijańskiego w epoce średniowiecznej, kreatywność i otwartość na kulturę średniowieczną chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne: - autorski e wprowadzenie profesora, - lista lektur podstawowych i uzupełniających, podana studentom na początku pierwszego wykładu; - indywidualne konsultacje dotyczące zagadnień średniowiecznego Kościoła.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: 2 pisemne zaliczenia cząstkowe z nabytej wiedzy, 1 pisemne zaliczenie z lektury; egzamin ustny (do 10-15 min./1 osobę); - terminy zaliczeń i egzaminu a ustalane z rocznikiem na początku semestru.
Praktyki zawodowe
nie wymaga
Literatura
Dokumenty soborów powszechnych, Tekst grecki, łaciński, polski, t. II (869 – 1312) Konstantynopol IV Lateran I • Lateran II • Lateran III • Lateran IV Lyon I • Lyon II Vienne, Układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003.
Dokumenty Soborów Powszechnych, Tekst grecki, łaciński, arabski, ormiański, polski, t. III (1414-1445) - Konstancja, Bazylea - Ferrara - Florencja – Rzym , Układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
W cyklu 2023/2024-L:
Dokumenty soborów powszechnych, Tekst grecki, łaciński, polski, t. II (869 – 1312) Konstantynopol IV Lateran I • Lateran II • Lateran III • Lateran IV Lyon I • Lyon II Vienne, Układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2003. Dokumenty Soborów Powszechnych, Tekst grecki, łaciński, arabski, ormiański, polski, t. III (1414-1445) - Konstancja, Bazylea - Ferrara - Florencja – Rzym , Układ i opracowanie A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007. |
Uwagi
W cyklu 2023/2024-L:
Obecność studenta na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Ocena jest sumaryczna za: I. aktywność na ćwiczeniach, II. przygotowanie i referowanie analizowanych tekstów; III. trzy cząstkowe zaliczenia pisemne z treści ćwiczeń (1 h.). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: