Historia Kościoła powszechnego - średniowiecze T-KAP-AFI>hiskos-w-2
Wykład obejmuje następujące zagadnienia:
1. Misje kościelne i duszpasterstwo (VI-XV w.)
2. Dzieje papiestwa, Państwo Kościelne, krucjaty
3. Historię reform kościelnych w średniowieczu
4. Historię teologii i sztuki kościelnej w średniowieczu
5. Dzieje Kościoła w Polsce (X-XV w.)
W cyklu 2023/2024-L:
Wykład obejmuje następujące zagadnienia: 1. Misje kościelne i duszpasterstwo (VI-XV w.): misje wśród plemion germańskich (VI-IX w.), misje w IX i X w., misje wśród Słowian i Węgrów (IX-X w.), dzieje duszpasterstwa i praktyk religijnych w średniowieczu. 2. Dzieje papiestwa, Państwo Kościelne, krucjaty: papiestwo zależne od Bizancjum (VII-IX w.), papiestwo w X-XI w., papieże XII-XIII w., papieże awiniońscy, wielka schizma zachodnia husytyzm, papiestwo renesansowe, historia krucjat. 3. Historia reform kościelnych: reformy i renesans karoliński, Sobór Nicejski II, reforma XI w., reforma gregoriańska w XII w., Kościół bez reformy w XV w. 4. Historia teologii i sztuki kościelnej w średniowieczu: spory teologiczne w IX w., Jan Szkot Eriugena, teologia X-XI w.-początki scholastyki-pierwsze uniwersytety, herezje i inkwizycja, rola zakonów żebraczych, rozkwit scholastyki w XIII w., kultura i sztuka gotyku, nauka i pobożność XIV/XV w. - nominalizm i 'devotio moderna', humanizm i chrześcijaństwo. 5. Kościół w Polsce: chrzest Wiślan, chrystianizacja Polski w X w., pogaństwo Polan, mnisi w Polsce, święci w Polsce, Kościół w epoce Piastów i Jagiellonów |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Student poznaje historię i teologię Kościoła VI-XV w., szczególnie nauczanie ostatnich soborów powszechnych, na podstawie przeczytanych tekstów średniowiecznych student: • analizuje łacińskie i greckie słownictwo teologiczne, • nabywa wiedzy historycznej dotyczącej kontrowersji teologicznych, • w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabywa umiejętności historycznej i teologicznej interpretacji powstawania sporów doktrynalnych, • historycznie i teologicznie charakteryzuje nauczanie dogmatyczne Kościoła w epoce średniowiecznej, odnośnie kompetencji, w wyniku przeprowadzonych zajęć student nabędzie następujące postawy: historyczną i teologiczną świadomość nauczania chrześcijańskiego w epoce średniowiecznej, kreatywność i otwartość na kulturę średniowieczną chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne: - wykład autorski, - lista lektur podstawowych i uzupełniających, podana studentom na początku pierwszego wykładu; - indywidualne konsultacje dotyczące zagadnień średniowiecznego Kościoła.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: 2 pisemne zaliczenia cząstkowe z nabytej wiedzy, 1 pisemne zaliczenie z lektury; egzamin ustny (do 10-15 min./1 osobę); - terminy zaliczeń i egzaminu a ustalane z rocznikiem na początku semestru.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
M. Banaszak, Historia Kościoła Katolickiego, t. II: Średniowiecze, Warszawa 1987.
M.D. Knowles, D. Obolensky, Historia Kościoła, t. II: 600-1500, tłum. R. Turzyński, Warszawa 1988 (The Christian Centuries. II: The Middle Ages, 1968).
W cyklu 2023/2024-L:
M. Banaszak, Historia Kościoła Katolickiego, t. II: Średniowiecze, Warszawa 1987. M.D. Knowles, D. Obolensky, Historia Kościoła, t. II: 600-1500, tłum. R. Turzyński, Warszawa 1988 (The Christian Centuries. II: The Middle Ages, 1968). Historia chrześcijaństwa t. V: Ekspansja Kościoła rzymskiego 1054-1274, red. A. Vauchez, tłum. zbiorowe, Warszawa 2001 (Apogée de la papauté et expansion de la chrétienté 1054-1272, Paris 1993). Warren H. Carroll, Historia chrześcijaństwa. t. II: Budowanie chrześcijaństwa, tłum. J. Przybył, Wrocław 2010 (The Building of Christendom, 324-1100: History of Christendom, Christendom College Press 1987). Warren H. Carroll, Historia chrześcijaństwa, t. III: Złota epoka chrześcijaństwa, tłum. J. Morka, Wrocław 2010, (The Glory of Christendom: History of Christendom, Christendom College Press 1993) |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: