Katechetyka materialna T-KAP-AFI>katmat-c-7
Youcat - geneza, idea
Youcat w praktyce katechetycznej
Youcat dla dzieci
Dokumenty przewodnie dla katechezy
Podstawa programowa katechezy
Katecheza a kultura cyfrowa
Religia, edukacja i kultura
Modele nauczania religii w Europie
Modele Kościoła wg Avery’ego Dullesa i ich wpływ na nauczanie religii
Konspekt - Schemat konspektu i sposoby formułowania celów operacyjnych lekcji
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
student charakteryzuje etapy działalności katechetycznej Kościoła
zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia, jak: katecheza, katechumenat, katechizm, lekcja religii, a także nakreśla ich historyczny rozwój
interpretuje fakty historyczne w ich właściwym kontekście oraz wyciąga wnioski dla projektowania bieżących i przyszłych działań katechetycznych
wykorzystuje nabytą wiedzę w przygotowaniu własnych prac ustnych i pisemnych
w sposób świadomy i kreatywny uczestniczy w interpretacji działań katechetycznych
chce korzystać z historycznego dorobku nauk katechetycznych dla własnych dokonań
Kryteria oceniania
analiza tekstów
ćwiczenia praktyczne ustne i pisemne w oparciu o zawartość tekstów
dyskusja
prezentacja pracy indywidualnej i grupowej
burza mózgów
kontrola ustna, ciągła
ćwiczenia praktyczne indywidualne i grupowe
obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieusprawiedliwione nieobecności)
dokładne przestudiowanie wskazanych tekstów przed zajęciami
przygotowanie zadań lub pytań wyznaczonych do wskazanych tekstów źródłowych oraz zaprezentowanie ich podczas zajęć
Literatura
M. Chmielewski, Youcat – wskazania dla katechezy w kulturze medialnej, [w:] Catechetica Porta Fidei, red. A. Kiciński, P. T. Goliszek, Lublin 2012, s. 193-216
Youcat polski. Katechizm Kościoła katolickiego dla młodych, Częstochowa 2011 (wydanie 2 poprawione)
Youcat dla dzieci. Katolicki katechizm dla dzieci i rodziców, Częstochowa 2019, s. 6-72
Jan Paweł II, adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979 r. (nry: 5-9; 18-34; 52-61)
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, 2020 (nry 1-10; 79-89; 165-181; 319-342; 359-378)
A. Zellma, Słowniczek podstawowych pojęć stosowanych w nowych dokumentach katechetycznych, [w:] Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. A. Bałoniak, Częstochowa 2020, s. 7-8
J. Szpet, Założenia nowych dokumentów katechetycznych, [w:] Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. A. Bałoniak, Częstochowa 2020, s. 17-27
A. Zellma, Nowe dokumenty programowe nauczania religii w warsztacie pracy metodycznej katechety, [w:] Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. A. Bałoniak, Częstochowa 2020, s. 28-34
A. Kielian, Przyszłość nauczania religii. Kontekst kultury cyfrowej, nowa dydaktyka i wskazania dla tworzenia podręczników, Kraków 2021, s. 106-141
Drozdowicz, J., Popreligia w dobie popkultury, [w:] Ratio, religio, humanitas. Miscelanea dedykowane profesorowi Zbigniewowi Drozdowiczowi, red. E. Jeliński, Z. Stachowski, S. Szajer, Poznań 2015, s. 229–236.
B. Neville, Psyche i edukacja, Kraków 2009, s. 349-393;
A. Kielian, Katecheza w „epoce Hermesa”, „Katecheta” nr 7/8 (2015), s. 5-13.
P. Tomasik, Wpływ modelu Kościoła na koncepcję katechezy, [w:] Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płock 2006, s. 305-321.
A. Kielian, Modele nauczania religii w Europie, [w:] Leksykon katechetyczny, Kielce 2022, s. 441-446.
M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2022, s. 40-54.
Ch. Delsol, „Koniec chrześcijańskiego świata” wykład 15.04.2021
Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: