Logika T-KAP-AFI>logika-w-1
1. Pojęcie logiki i jej działy; historia logiki: logika tradycyjna a współczesna; jedność a pluralizm logiki; uniwersalna a lokalna obowiązywalność praw logiki;
2. Logika a inne nauki: metafizyka/ontologia, matematyka, nauki o poznaniu (psychologia, epistemologia, kognitywistyka); logika a teoria przekonań i tzw. krytyczne myślenie; logika a informatyka i inżynieria wiedzy;
3. Logika formalna: ogólny i kwantyfikator szczegółowy; znak równości; zdania, nazwy, predykaty i operatory; schematy formalne i schematy logiczne; tautologie i sprzeczne zbiory wyrażeń; formalne badanie poprawności wnioskowania; możliwość zastosowania logiki w filozofii i naukach szczegółowych;
4. Elementy metalogiki: aksjomatyzacja i teoria aksjomatyczna; teoria sprzeczna, bezbłędna, trafna, pełna, rozstrzygalna; badanie teorii i ocena ich poznawczej wartości, logiczne relacje między teoriami; pojęcie, budowa i typy dowodu;
5. Elementy logiki ogólnej jako podstawa kultury logicznej:
6. semiotyka logiczna (logiczna teoria języka): pojęcie języka i typy języków; zasady słownego formułowania myśli, potrzeba jasności i precyzji, błędy w słownym przekazywaniu myśli; konstruowanie pojęć naukowych, typy definicji, warunki poprawności definicji, błędy w definiowaniu, dystynkcja, podział logiczny, klasyfikacja, systematyka, typologia; budowa i warunki poprawności pytania w rozwiązywaniu problemów; myślenie kierowane zadaniami, rozwiązywanie zadań; wypowiedzi opisowe, ocenne, normatywne, performatywne i ich funkcje;
7. Elementy retoryki logicznej: uzasadnianie a argumentacja, perswazja i manipulacja; typy argumentacji; zasady perswazji językowej; chwyty erystyczne; zasady prowadzenia debaty (dyskusji).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Kurs logiki jako nauki poprawnego myślenia wyrażonego w określonym języku,
niezbędnego w praktyce życiowej, a przede wszystkim jako narzędzia nauki, jest istotnym elementem przygotowania przyszłego prezbitera jako sprawnego nauczyciela i mądrego wychowawcy, który powinien posiadać umiejętność jasnego, precyzyjnego myślenia, rzeczowego, jednoznacznego, ścisłego mówienia i poprawnego uzasadniania, wolnego od błędów logicznych, a także rozpoznawania, wykazywania, charakteryzowania i nazywania tych
błędów w wypowiedziach innych.
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy ustny lub pisemny.
Dokładna forma pozostaje w gestii Prowadzącego zajęcia.
Literatura
Wybór literatury pozostaje w gestii Prowadzącego zajęcia.
Przykładowo można wykorzystać następujące prace:
K. Ajdukiewicz, Zarys logiki.
J. W. Bremer, Wprowadzenie do logiki.
J. Jadacki, Spór o granice języka. Elementy semiotyki logicznej i metodologii.
Ks. M. Kowalewski, Logika.
T. Kwiatkowski, Logika ogólna.
M. Omyła, Zarys logiki.
K. Szymanek, Sztuka argumentacji.
Z. Ziembiński, Logika praktyczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: