Metafizyka T-KAP-AFI>metafi-3
Wykład, którego treścią jest historia metafizyki oraz podstawy jej współczesnego, transcendentalnego ujęcia. Dzieje metafizyki zostają zaprezentowane jako dialektyczne znoszenie się pozycji absolutystycznych i sceptycznych oraz semisceptycznych. Szczególna uwaga zostaje poświęcona filozofii Kanta i innych nowożytnych krytyków metafizyki. Jako współczesne (i tymczasowe) rozwiązanie proponowana jest metafizyka w ujęciu takich myślicieli, jak B. Lonergan, E. Coreth, J. B. Lotz, K. Rahner - zakorzeniona zarówno w tradycji klasycznej, jak i transcendentalnej filozofii niemieckiej. Program wykładu: 1. Historia metafizyki i jej krytyki. 2. Metoda transcendentalna. 3. Antropologiczny punkt wyjścia w metafizyce. 4. Bycie jako horyzont duchowego aktu ludzkiego. 5. Relacja bycia i poznania.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student powinien posiadać podstawową wiedzę na temat historii metafizyki i sporów o nią oraz znać jej główne pojęcia i twierdzenia – zwłaszcza w ujęciu tomizmu transcendentalnego.
Kryteria oceniania
Przeczytanie wskazanych lektur oraz egzamin na końcu każdego semestru.
Literatura
Coreth E., W kwestii uzasadnienia metafizyki, "Przegląd Filozoficzny" II (1993) z. 2, s. 139-145; Oko D., Metafizyka istnienia (skrypt), Kraków 1993; Oko D., Metoda transcendentalna jako metoda metafizyki po zwrocie antropologicznym, "Analecta Cracoviensia" XXVIII (1996), s. 99-112; Oko D., Struktura ducha ludzkiego według Bernarda Lonergana, "Analecta Cracoviensia" XXIX (1997), s. 283-297. Arystoteles, Metafizyka, Warszawa 1984; Gruszka F., Próby stosowania metody transcendentalnej w filozofii neoscholastycznej, "Studia Philosophiae Christianae" 11 (1975) z. 1, s. 5-24; Herbut J., Problem metody transcendentalnej, "Roczniki filozoficzne" XXVI (1978) z. 1, s. 51-67; Jan Paweł II, Encyklika "Fides et Ratio", Rzym 1998; Kant I., Krytyka czystego rozumu, Warszawa 1986; Kant I., Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, Warszawa 1993; Skarga B., O filozofię bać się nie musimy, Warszawa 1999, s. VII-IX oraz 3-109; Świeżawski S., Lampa wiary. Rozważania na przełomie wieków, Kraków 2000, s. 51-128; Wszołek S., Nieusuwalność metafizyki. Logiczno-lingwistyczne aspekty debaty Rudolfa Carnapa z Ludwigiem Wittgensteinem i Karlem R. Popperem, Tarnów 1997, s. 27-32 oraz 332-397.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: