Podstawy dydaktyki T-KAP-AFI>poddyd-w-5
1. Przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki. Dydaktyka ogólna a dydaktyki szczegółowe. Specyfika dydaktyki poszczególnych przedmiotów.
2. Dynamika procesu nauczania i uczenia się.
3. Główne zasady nauczania.
4. Cele kształcenia, hierarchizacja celów kształcenia, środki dydaktyczne oraz planowanie drogi osiągania przez nauczyciela założonych celów.
5. Metody nauczania, organizacja pracy dydaktycznej.
6. Stosowanie środków dydaktycznych. Internet i media w procesie nauczania.
7. Zasady organizacji nauczania w szkole. System oświaty – organizacja i funkcjonowanie. Polski system oświaty na tle wybranych systemów innych państw.
8. Rola i znaczenie podstawy programowej. Struktura programu nauczania. Korelacje międzyprzedmiotowe.
9. Ocenianie w szkolnej codzienności.
10. Zasady tworzenia przez nauczyciela kryteriów oceniania oraz narzędzi sprawdzania uczniowskiej wiedzy i umiejętności.
11. Nauczyciel jako mistrz „żywego słowa”, przykuwający uczniowską uwagę oraz stymulujący uczniowską aktywność, a także kreujący warunki do uczniowskich debat.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Uczestnik objaśnia podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, głównych prądów i systemów dydaktycznych. Zna przedmiot i zadania współczesnej dydaktyki, wymienia i charakteryzuje główne zasady nauczania. Opisuje relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami kształcenia. Cechuje go znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia oraz znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego. Omawia znaczenie podstawowych zasad organizacji nauczania w szkole, rolę podstawy programowej i programu, wymienia zasady tworzenia kryteriów oceniania.
UMIEJĘTNOŚCI
1. W sposób praktyczny analizuje i potrafi użyć taksonomii celów nauczania. Wykorzystuje umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia oraz ma świadomość ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym. Posługuje się praktyczną znajomością i umiejętnością doboru i posługiwania się różnymi metodami dydaktycznymi. Wykorzystuje dokumenty programowe, by osiągać zamierzone cele i właściwie oceniać uczniów,
Kryteria oceniania
Metody nauczania - uczenia się m.in.:
Wykład informacyjny, problemowy oraz konwersatoryjny,
metody aktywizujące, projekty, e-learning.
Metody oceniania:
- zaliczenie na podstawie znajomości omawianych zagadnień, aktywności i zaangażowania w zajęcia, wykonywania poszczególnych ćwiczeń.
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
- warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest pozytywna ocena z ćwiczeń
Warunkiem uzyskania zaliczenia jest pozytywna ocena z kończącego przedmiot testu sprawdzającego poziom opanowania przez studenta zakładanych efektów kształcenia.
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia lub uzupełnienie zaległych zadań, na podstawie podanej literatury w terminie do 2 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
Literatura
Bereźnicki F., Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli, Kraków 2015
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica-Legnica 2022
Hamer H., Klucz do efektywności nauczania, Warszawa 1994
Kielian A., Pomoce dydaktyczne w katechezie, „Sympozjum”, 2:2011, s. 41-54
Kielian A., Przyszłość nauczania religii. Kontekst kultury cyfrowej, nowa dydaktyka i wskazania dla tworzenia podręczników, Kraków 2021, s. 94-115
Panuś T., Zasady dydaktyczne w procesie katechetycznym, mps
Berski A., Kielian A., Bóg jest wśród nas. Program nauczania religii rzymskokatolickiej w klasach V-VIII szkoły podstawowej, Kraków 2021
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: