Dogmatyka - trynitologia T-KAP-SJ>dogtry-w-5
Wykład obejmuje następujące grupy zagadnień:
1: Podstawowe pojęcia z zakresu teologii dogmatycznej w tym dogmatu wiary i stopni pewności teologicznej.
2: Metody teologii dogmatycznej (metody systematyzacji i metody badawcze).
3: Źródła teologii (objawienie Boże, nauczanie Urzędu Nauczycielskiego Kościoła, nadprzyrodzony zmysł wiary, liturgia, doświadczenie religijne i inne).
4: Rozumowe poznanie istnienia i natury Boga oraz Jego nadprzyrodzone poznanie.
5: Poznanie Boga jako Boga żywego i jedynego.
6: Trójjedyność Boga w świetle danych biblijnych.
7: Trójosobowe bytowanie Boga według Starego i Nowego Testamentu.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
A) Wiedza:
1: Student definiuje podstawowe pojęcia z teologii dogmatycznej.
2: Student zna źródła teologiczne (biblijne, patrystyczne, z Tradycji) poszczególnych twierdzeń na temat Trójcy Świętej.
3: Student formułuje poprawne twierdzenia teologiczne wyrażające naukę Kościoła na temat Trójcy Świętej.
4: Student rozróżnia, co jest teorią teologiczną, co powszechnie głoszoną nauką Kościoła, a co dogmatem wiary w trynitarnej wierze Kościoła.
B) Umiejętności:
1: Student potrafi samodzielnie wyszukiwać, analizować i selekcjonować informacje zawarte w źródłach teologicznych na temat Trójcy Świętej.
2: Student ocenia i integruje informacje z różnych źródeł teologicznych na tematy trynitarne
3: Student formułuje krytyczne oceny na temat proponowanych dotychczas rozwiązań problemów z zakresu trynitologii.
C) Kompetencje społeczne:
1: Student postępuje zgodnie zasadami wynikającymi z prawdy o Trójcy Świętej (np. otwartość na dialog, ofiarność, miłość).
2: Student potrafi samodzielnie
i krytycznie uzupełniać wiedzę i pogłębiać wiarę w Trójcę Świętą.
3: Student ma świadomość odpowiedzialności za przekaz wiary trynitarnej słowem i przykładem.
Kryteria oceniania
Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń.
Egzamin ustny trwa ok. 10-15 min. Odpowiedź powinna zawierać podstawy biblijne zagadnienia, rozwój nauki Kościoła na jego temat i problemy teologiczne z nim związane oraz ewentualnie jego znaczenie praktyczne (egzystencjalne).
Przykładowe pytania:
1) Dogmat wiary (w Piśmie Świętym, definicja, formuła ogłaszająca, znaczenie egzystencjalne);
2) Możność rozumowego poznania Boga (objawienie Boże, nauka Kościoła, problem dowodzenia istnienia Boga);
3) Troistość Boga jedynego (Stary Test. – jedyność, Nowy Test. – formuły trynitaryczne).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
1) Breuning W., Nauka o Bogu, Kraków 1999 (Podręcznik teologii dogmatycznej, traktat II);
2) Courth F., Bóg trójjedynej miłości, Poznań 1997; Kasper W., Bóg Jezusa Chrystusa, tłum. J. Tyrawa, Wrocław 1996;
3) O’Donnell J., Tajemnica Trójcy Świętej, tłum. P. Wilczek, Kraków 1993;
4) Szczurek J. D., Trójjedyny. Traktat o Bogu w Trójcy Świętej jedynym, Kraków 2003, wyd. 2, poprawione.
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
1) Nakład pracy studenta (w godz. lekcyjnych): udział w wykładzie 30, przygotowanie do zajęć (lektura literatury podstawowej i uzupełniającej) 15, konsultacje 3, przygotowanie do egzaminu 12 - razem 60 godz. ECTS: 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: