Egzegeza Nowego Testamentu T-KAP-SJ>egznow-c-8
We wprowadzeniu do ćwiczeń zostaje przedstawiony kontekst historyczno-literacki oraz kulturowy z przywoływaniem źródeł narracyjnych i historycznych (do Dziejów Apostolskich) oraz epistolarnych, archeologicznych, literatury i retoryki grecko-rzymskiej oraz semickich sposobów komponowania tekstu oraz perswazji.
Perykopy zostały wybrane z Dziejów Apostolskich: wybrane narracje, mowy, opisy podróży i summaria. Z Listów Pawłowych części strukturalne listów, wybrane hymny, wykłady wiary, uzasadnienia postępowania moralnego.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Celem analizy wybranych tekstów Dziejów oraz listów jest umiejętność sformułowania tez autora analizowanego tekstu przy próbie odtworzenia Sitz im Leben lub sytuacji retorycznej mowy lub listu.
Kryteria oceniania
Czynny udział w ćwiczeniach oraz przygotowanie pracy na zadany temat.
Literatura
Znajomość tekstu Dziejów Apostolskich i Listów św. Pawła oraz do Hebrajczyków
Gnilka J., Paweł z Tarsu. Apostoł i świadek, Kraków 1998 (wskazane partie)
Pindel R., Charyzmaty w Kościele (artykuł z własnej publikacji)
Pindel R., Pawłowa mowa obronna. Analiza retoryczna Dz 24, 10b-21, „Polonia Sacra” 12 (2003), t. I, 295-307.
Wprowadzenie w myśl i wezwanie Ksiąg biblijnych, 9, Dzieje Apostolskie. Listy św. Pawła, opr. Jasiński A. S. i inn., Warszawa 1997 (wskazane partie)
Pindel R., Podkasty w: Goole Podcasts według tytułów i numeracji: Dokonania Ducha… [C1] itd.
Pindel R., Aby zrozumieć Pawła. Wprowadzenie i wdrożenie w lekturę Listów Pawłowych, Kraków 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: