Egzegeza Starego Testamentu T-KAP-SJ>egzsta-w-10
Cechy literatury mądrościowej na tle kultur Bliskiego Wschodu (Mezopotamia, Kanaan i Egipt). Kluczowe gatunki literackie ksiąg mądrościowych wraz z ich zasadniczym przesłaniem teologicznym. Geneza Psałterza Gatunki psalmów według H. Gunkela. Zarys teologii Psałterza: teocentryzm, Świątynia, mesjanizm. Egzegeza wybranych psalmów. Ksiąga Hioba i problem cierpienia człowieka sprawiedliwego. Zapoznanie się z genezą Księgi Przysłów i jej przesłaniem typu mądrościowego. Kohelet i jego niezwykłe podejście do życia. Rola wzorcowej miłości w księdze Pieśni nad pieśniami i próby jej interpretacji. Nieśmiertelność i niezniszczalność człowieka w Księdze Mądrości. Syrach, jako wyjątkowy nauczyciel mądrości.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-L: | W cyklu 2022/2023-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza z zakresu tekstów i przesłania teologicznego ksiąg historycznych ST. Kompetentne poruszanie się po historii Izraela, opisanej w tych księgach i aktualizacja poznanych faktów. Umiejętność wykorzystania zdobytej wiedzy w praktyce katechetycznej i naukowej. Wiedza egzegetyczna na temat ksiąg: Hioba, Psalmów, Przysłów, Koheleta, Pieśni nad Pieśniami, Mądrości i Syracha.
Umiejętność logicznego wyjaśnienia poszczególnych fragmentów tych dzieł.
Kompetencje teologiczne z zakresu literatury mądrościowej Starego Testamentu.
Kryteria oceniania
- Napisanie pracy egzegetycznej z ksiąg historycznych ST = 30% wartości oceny końcowej;
- Obecność na zajęciach = 20 % oceny końcowej (jedna nieobecność nieusprawiedliwiona = minus 5%);
- Końcowy egzamin ustny = 50 % wartości oceny końcowej (tezy):
- Mądrość ludzi Wschodu (Egipt i Mezopotamia) - szkic,
- Mądrość w Izraelu: Boga, ludzka i uosobiona,
- Księga Hioba i problem cierpienia człowieka sprawiedliwego,
- Księga Psalmów, jako "sanktuarium" modlitwy,
- Źródła i przesłanie teologiczne Księgi Przysłów,
- Główne tematy Księgi Koheleta,
- Geneza i interpretacje Pieśni nad pieśniami,
- Powstanie i bogactwo teologiczne Księgi Mądrości,
- Syracydes i jego rola w poznawaniu mądrości.
Praktyki zawodowe
Łączny nakład pracy studenta wynosi ok 90 godzin, co odpowiada 3 punktom ECTS (przy założeniu, że 1 punkt = od 25 do 30 godzin), w tym 30 godzin w ramach wykładu (1 ECTS) oraz 15 godzin w ramach ćwiczeń (0,5 ECTS).
Szczegółowy nakład pracy studenta w ramach wykładu jest następujący:
- udział w wykładach - 30 godzin;
- udział w ćwiczeniach – 15 godzin;
- przeczytanie ze zrozumieniem ksiąg historycznych ST oraz przygotowanie pisemnej pracy - 30 godzin;
- powtórzenie i utrwalenie materiału przed końcowym egzaminem ustnym - 10 godziny.
Literatura
Borowski W., Psalmy. Komentarz biblijno-ascetyczny, Kraków 1983.
Brzegowy T., Psalmy i Księga Lamentacji, Academica 65, Tarnów 2007.
Filipiak M. (opr.), Księga Koheleta: wstęp, przekład z oryginału, komentarz, ekskursy, , Poznań – Warszawa 1980 – (PŚST, VIII/2).
Jelonek T., Kohelet i Syrach: dwaj mędrcy Izraela, Kraków 1992.
Łach S., Łach S.-J., Księga Psalmów. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy (PŚST VII/2), Poznań 1990.
Poniży B., Księga Mądrości: od egzegezy do teologii, Poznań 2000.
Potocki S. (opr.), Księga Przysłów. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz. Ekskursy, , Poznań 2008 – (PŚST, VIII/1).
Potocki S., Psalmy modlitwą ludu Bożego Starego i Nowego Przymierza, [w:] Liturgia uświęcenia czasu, red. W. Świerzawski, Kraków 1984, s. 125–154.
Ravasi G., Hiob: dramat Boga i człowieka, t. 1, (tłum. B. Rzepka), Kraków 2004.
Ravasi G., Hiob: dramat Boga i człowieka, t. 2, (przeł. K. Stopa), Kraków 2005.
Ravasi G., Kohelet: najbardziej oryginalna i „skandaliczna” księga Starego Testamentu, (tłum. J. Skrzypnik), Kraków 2003.
Ravasi G., Pieśń nad Pieśniami: ...jak pieczęć na twoim sercu, (przeł. K. Stopa), Kraków 2005.
Stachowiak L., Księga Psalmów, [w:] Wstęp do Starego Testamentu, red. L. Stachowiak, Poznań 1990, s. 347–383.
Tronina A., Księga Hioba, Częstochowa 2013.
Tronina A., Teologia Psalmów. Wprowadzenie do lektury Psalmów, Lublin 1995.
Witczyk H., Teofania w Psalmach, Kraków 1985.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: