Egzegeza Starego Testamentu T-KAP-SJ>egzsta-w-6
Poznanie treści, przesłania teologicznego i egzegezy najważniejszych fragmentów ksiąg historycznych ST: Jozuego, Sędziów, Rut, 1-2 Samuela, 1-2 Królewskich, 1-2 Kronik, Ezdrasza, Nehemiasza, Tobiasza, Judyty, Estery, 1-2 Machabejskich.
Zaznajomienie się z trudnym i długotrwałym procesem zdobycia Ziemi Obiecanej (Joz) oraz głównych problemów tożsamości narodowej (Sdz). Wejście Izraela w układ monarchiczny oraz trudności związane z władzą pierwszych królów (1-2 Sm; 1-2 Krl i 1-2 Krn). Dramat podziału narodu na dwa królestwa oraz jego konsekwencje. Powrót do ziemi z wygnania i reformy religijno-społeczne Ezdrasza i Nehemiasza. Księga Rut i prezentacja dynastii Dawida. Księga Tobiasza jako wzór życia rodzinnego i religijnego (opieka archanioła Rafała). Rola zwycięstwa Judyty oraz postawa Estery, jako kobiet ratujących naród wybrany przed katastrofą.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza o tradycji deuteronomistycznej ST oraz biblijnych dziejów Izraela od wejścia do Kanaanu do czasów międzytestamentalnych. Umiejętność zaprezentowania treści poszczególnych ksiąg historycznych ST oraz ich przesłania teologicznego. Kompetentne wykorzystanie treści tych ksiąg w ramach programu katechetycznego.
Kryteria oceniania
- Napisanie pracy egzegetycznej z ksiąg historycznych ST = 30% wartości oceny końcowej;
- Obecność na zajęciach = 20 % oceny końcowej (jedna nieobecność nieusprawiedliwiona = minus 5%);
- Końcowy egzamin ustny = 50 % wartości oceny końcowej (tezy):
- Dzieło deuteronomistyczne,
- Treść księgi Jozuego i charakterystyka osiedlania się pokoleń izraelskich
- Egzegeza Joz 3; 5, 7 i 10,
- Sędziowie i struktura księgi,
- Pieśń Debory i narracja o Samsonie,
- Powołanie i znaczenie Samuela,
- Znaczenie monarchii w Izraelu,
- Król jako „pomazaniec” JHWH,
- Podział królestwa, jego przyczyny i skutki,
- Dzieje królów Saula, Dawida i Salomona,
- Królowie judzcy i izraelscy oraz ocena ich postępowania,
- Reforma Jozjasza,
- Reformy Ezdrasza i Nehemiasza,
- Zagadnienia literackie i przesłanie teologiczne ksiąg historyczno-dydaktycznych: Rut, Judyty, Tobiasza i Estery,
- Walka o narodową i religijną tożsamość w czasach machabejskich.
Praktyki zawodowe
Praca studenta: 2 ECTS
Łączny nakład pracy studenta wynosi ok 60 godzin, co odpowiada 2 punktom ECTS (przy założeniu, że 1 punkt = od 25 do 30 godzin), w tym 30 godzin w ramach wykładu (1 ECTS) oraz 15 godzin w ramach ćwiczeń (0,5 ECTS).
Szczegółowy nakład pracy studenta w ramach wykładu jest następujący:
- udział w wykładach - 30 godzin;
- udział w ćwiczeniach – 15 godzin;
- przeczytanie ze zrozumieniem ksiąg historycznych ST oraz przygotowanie pisemnej pracy - 12 godzin;
- powtórzenie i utrwalenie materiału przed końcowym egzaminem ustnym - 3 godziny.
Literatura
- Brzegowy, T., Księgi Historyczne Starego Testamentu, Tarnów 2002;
- De Vaux, R., Instytucje Starego Testamentu, Poznań 2004;
- Dziadosz, D., Monarcha odrzucony przez lud. Proces redakcji biblijnych tradycji o Saulu, Przemyśl 2006;
- Dziadosz, D., Księga Sędziów, t. 1, (NKB VII/1), Częstochowa 2019;
- Dziadosz, D., Księga Sędziów, t. 2, (NKB VII/2), Częstochowa 2019;
- Frankowski, J (red.)., Wprowadzenie w Myśl i Wezwanie Ksiąg Biblijnych. T 2-3 (Dziejopisarstwo okresu izraelskiego i judaistycznego), Warszawa 2006-07.
- Synowiec, J., Gatunki Literackie w Starym Testamencie, Kraków 2003;
- Synowiec, J., Izrael opowiada swoje dzieje, Kraków 1998;
- Synowiec, J., Oto Twój Król Przychodzi. Mesjasz w pismach Starego Przymierza, Kraków 1992;
- Wojciechowski, M., Księga Tobiasza czyli Tobita, (NKB XII), Częstochowa 2005;
- Wróbel, M., Księga Ezdrasza i Księga Nehemiasza (NKB XI), Częstochowa 2010;
- Wypych, S., Księga Jozuego. Wstęp. Przekład z oryginału. Komentarz (NKB VI), Częstochowa 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: