Homiletyka fundamentalna T-KAP-SJ>homfun-c-8
Wprowadzenie w konstrukcję i podstawowe wymiary kazań i homilii na podstawie samodzielnie opracowywanej jednostki:
1. Homilia niedzielna
2. Homilia maryjna
3. Homilia kazualna
4. Kazanie do dzieci
1. Homilia niedzielna. Wprowadzenie w konstrukcję homilii i jej podstawowe wymiary: egzystencjalny, biblijny, liturgiczno-mistagogiczny.
2. Homilia maryjna. Ukazanie bogactwa kolejnych świąt maryjnych z ukazaniem ich historii i głównego przesłania.
3. Homilia kazualna. Spojrzenie na ważne wydarzenia w życiu chrześcijanina oczami wiary w oparciu o teksty biblijne i liturgiczne.
4. Kazanie do dzieci. W oparciu o znak (metoda Zeichenpredigt) do wygłoszenia przed kamerą.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Student rozpoznaje różnicę między kazaniem i homilią.
UMIEJĘTNOŚCI:
Student samodzielnie konstruuje homilię i kazanie. Ocenia zawartość merytoryczną kazania i homilii.
KOMPETENCJE:
Student ma świadomość potrzeby ciągłego doskonalenia treści przepowiadania w kaznodziejskiej posłudze.
Kryteria oceniania
Analiza tekstów kaznodziejskich
Dyskusja problemowa
Studium przypadku
Literatura
SZEWCZYK L., Funkcje homilii i jej rola w liturgii, [w:] Liturgia w podstawowych formach wyrazu, red. Żądło A., (Kościół w Trzecim Tysiącleciu ; 9) Katowice 2011, s. 119-135.
SIMON H., Przepowiadania kazualne – zarys teorii, „Współczesna Ambona” 3 (1988), s. 123-135.
SŁAWIŃSKI H., Homilia pogrzebowa: proklamacja Chrystusa, a nie pochwalna mowa żałobna, „Przegląd Homiletyczny” 15 (2011), s. 119-134.
BISCONTIN Ch., O homilię bardziej skuteczną – wyznaczyć strukturę homilii, „Przegląd Homiletyczny” 7 (2003), s. 161-169.
Broński W. (red.), Integralne kształcenie kaznodziei, Lublin 2006.
Głowa W., Liturgia miejscem i źródłem przepowiadania, Przemyśl 1999
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: