Homiletyka T-KAP-SJ>homile-c-11
Treści merytoryczne kształcenia koncentrują się wokół dwóch aspektów tematycznych:
1. Od perykopy do homilii (wydobywanie i aktualizacja kerygmatu niedzielnych czytań mszalnych)
2. Od aforyzmu do kazania (przygotowanie pełnego tekstu kazania sentencyjnego).
1. Od perykopy do homilii
- pierwsze spotkanie z tekstem
- konfrontacja z egzegezą biblijną
- rozmowa w grupie
- systematyczne zgłębianie sensu tekstu
- określenie istoty homilii
- rozwinięcie istoty homilii
- przygotowanie szkicu homilii
- wygłoszenie
2. Od aforyzmu do kazania
- retoryka i homiletyka
- od asocjacji do bisocjacji
- między tekstem a sytuacją
- rozwój głównej myśli kazania
- język kazania
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
Diakon - przyszły kapłan, głosiciel i sługa słowa Bożego rozróżnia CO i JAK mówić o Bogu, aby być słuchanym i proponuje by przepowiadania uczyć się wspólnie, tak, aby od początku głosić Słowo Boże nie tylko dla wspólnoty, lecz we wspólnocie i ze wspólnotą (TMA_W16; TkMA_W05).
UMIEJĘTNOŚCI:
Student opracowuje autorską jednostkę kaznodziejską, buduje spójną wypowiedź, tworzy komunikat, który jest atrakcyjny dla odbiorcy (TMA_U16;TMA_U18).
KOMPETENCJE:
Student otwarty na potrzebę uczenia się przez całe życie, w celu uzupełniania i doskonalenia swych umiejętności komunikacyjnych współdziała i pracuje w grupie, przyjmuje w niej pozytywne role, kreatywny w myśleniu projektuje działania i skutecznie oddziaływuje na słuchacza (TMA_K02; TkMA_KO1).
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, aktywność, opracowanie własnej propozycji tematu homilii na zleconą niedzielę oraz pełny tekst kazania na przydzieloną sentencję biblijną
Literatura
PODSTAWOWA:
Zerfass R., Od aforyzmu do kazania, Kraków 1995.
Zerfass R., Od perykopy do homilii, Kraków 1995.
UZUPEŁNIAJĄCA:
Korolko M., Podręcznik retoryki homiletycznej, Kraków 2010.
Wierzbicka E., Wolański A., Zdunkiewicz-Jedynak D., Podstawy stylistyki i retoryki, Warszawa 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: