Katechetyka i dydaktyka T-KAP-SJ>katech-8
1. Podstawowe dokumenty katechetyczne m.in.: Dyrektorium o katechizacji (2020), Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce (2001), Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (2018)
2. Budowa konspektu
3. Samodzielne konstruowanie konspektów
4. Toki lekcyjne
5. Cele lekcji a cele katechezy
6. Metody nauczania
7. Środki dydaktyczne
8. Dostosowanie metod nauczania i środków dydaktycznych do wieku i rozwoju katechizowanych
9. Ocenianie w katechezie
10. Wymagania edukacyjne, kryteria oceniania – dostosowania do dzieci z dysfunkcjami.
11. Nauczanie religii w przedszkolu
12. Metody aktywizujące w przedszkolu
13. Nauczanie religii w szkole podstawowej
14. Metody aktywizujące w klasach 1-4 szkoły podstawowej na podstawie podręczników metodycznych.
15. Metody aktywizujące w klasach 5-8 szkoły podstawowej na podstawie podręczników metodycznych.
16. Nauczanie religii w szkole ponadpodstawowej
17. Metody aktywizujące szkole ponadpodstawowej na podstawie podręczników metodycznych.
18. Porządek na katechezie (strategie postępowania)
19. Zasady współpracy nauczyciela z klasą
20. Modlitwa podczas katechezy
21. Gry dydaktyczne w katechezie
22. Ćwiczenia plastyczne w katechezie
23. Jak pracować z tekstem podczas lekcji religii
24. Wykorzystanie platform edukacyjnych w lekcjach religii
25. Pierwsza lekcja - jak się do niej przygotować
26. Wykorzystanie w katechezie podręcznika ucznia, zeszytu, zeszytu ćwiczeń,
27. Wykorzystanie w katechezie podręcznika metodycznego,
28. Zadania domowe jako forma rozwoju ucznia (zalety i rodzaje prac domowych)
29. Przygotowanie do sakramentów: Eucharystii, Pojednania i pokuty, Bierzmowania
30. Zaliczenie przedmiotu
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawy teorii kształcenia;
- zna różnorodne metody nauczania oraz środki dydaktyczne, rozumie ich rolę w procesie nauczania religii;
- potrafi samodzielnie konstruować konspekty do zajęć (określa cele katechezy, metody, środki dydaktyczne)
- charakteryzuje etapy rozwoju uczniów na poszczególnych etapach kształcenia;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do budowania właściwych relacji z uczniami, ich rodzicami, pracownikami placówki oświatowej;
- ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, pozwalającą na właściwe wykorzystanie różnych dyscyplin teologicznych w procesie nauczania religii;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę podczas lekcji religii na poszczególnych etapach kształcenia;
- dba o własny rozwój poprzez poszukiwanie aktualnej wiedzy.
Kryteria oceniania
Metody uczenia – ćwiczeniowe m.in.:
pogadanka, rozmowa kierowana, inscenizacja, burza mózgów, ćwiczenie plastyczne, gry dydaktyczne, praca z tekstem i diagramem, pokaz.
Metody oceniania - zaliczenie z oceną na podstawie wykonywanych ćwiczeń, zaangażowania oraz aktywności podczas zajęć.
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia lub uzupełnienie zaległych ćwiczeń, na podstawie podanej literatury w terminie do 3 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, 23 marca 2020.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014.
Bagrowicz J., Edukacja religijna współczesnej młodzieży. Źródła i cele, Toruń 2000.
Bagrowicz J., Katecheza na poszczególne etapy życia człowieka, w: Katecheza po Soborze Watykańskim II w świetle dokumentów Kościoła, red. Kubik W., t. 1, Warszawa 1985, ss. 67-73.
Barciński Z., Konstruowanie scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących, Poznań 2004.
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Lublin 2006.
Odmowa udziału w lekcji, red. Z. Barciński, Lublin 2012.
Zachowania przeciw nauczycielowi, red. Z. Barciński, Lublin 2013.
Berezinka W., Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005.
Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego, Kraków 2011.
Kabała A., Rewolucja cyfrowa a rozwój dziecka, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Litterarum Polonarum et Linguae Polonae Pertinentia” VI 2015 folia 195, s. 23-30
Kielian A., Pomoce dydaktyczne w katechezie, „Sympozjum” 2(2011), s. 41-54.
Kulpaczyński S., Formy obrazowe i metodyka ich zastosowania w katechezie, w.: Majewski M. (red.), Katechizacja różnymi metodami, Kraków 1994, s. 185-200;
S. Kulpaczyński, Aktywizowanie katechizowanych. Lublin 1997.
W. Kubik, Katecheza metodą problemową, w.: M. Majewski (red.), Katechizacja różnymi metodami, Kraków 1994, s. 129-156.
Łabendowicz S., Wychowanie w wierze podstawowym zadaniem katechezy, w: Katecheza w służbie wiary, red. S. Łabendowicz, Radom 2013, ss. 107-120.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2008, s. 105-136.
Matejczuk J., Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny, Warszawa 2014 (seria: Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, red. A. Brzezińska, t. 2)
Mąkosa P., Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Katecheza dzieci, red. M. Zając, Lublin 2009, s. 167-186
Panuś T., Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2001.
Panuś T., Czynniki wpływające na efektywną katechizację młodzieży, w: Katechizować
dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004, ss. 211-238.
Pierwsza Komunia Święta, wielkim świętem rodziny, materiały do katechezy przyparafialnej przygotowującej do I Komunii Świętej, red. T. Panuś, Kraków 2004.
Rydz E., Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności dzieci w wieku przedszkolnym, „Przegląd homiletyczny”, 7(2003), 213-226.
Strus R., Zwolak S., Nauczanie religii w przedszkolu i szkole. Wybrane zagadnienia dydaktyczne i prawne. Krótki poradnik praktyczny dla dyrektorów i organów prowadzących, Zamość 2013.
Śnieżyński M., Cele kształcenia ogólnego w nauczaniu katechetycznym, „Katecheta” 3/2013, s.4-12
Śnieżyński M., Kontrola i ocena pracy uczniów na lekcjach religii, „Katecheta” 6/2013, s. 13-19
Śnieżyński M., Dydaktyczne zasady kształcenia katechetycznego, „Katecheta” 5/2015, s. 5-14
Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wielkopolski 1991.
Wskazania KEP dotyczące przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania, http://episkopat.pl/nowe-wskazania-dotyczace-przygotowania-do-sakramentu-bierzmowania/, dostęp: 10.02.2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: