Patrologia T-KAP-SJ>patrol-w-6
W ramach zajęć poruszane są następujące zagadnienia:
I. Kwestie terminologiczne i metodologiczne.
1. Synody, sobory, cesarze od Konstantyna Wielkiego, patriarchaty
2. Pisarze chrześcijańskiego Wschodu i Zachodu
3. Szkoły teologiczne okresu patrystycznego,
4. Problematyka patrystycznej analizy i interpretacji tekstów (gatunki literackie, terminologia literatury chrześcijańskiej od IV do VIII w.)
II. Teologia Ojców Kapadockich
1. Bazyli Wielki
2. Grzegorz z Nazjanzu
3. Grzegorz z Nyssy
III. Teologia wybranych przedstawicieli Wschodu i szkoły antiocheńskiej
1.Cyryl Jerozolimski
2. Diodor z Tarsu i Teodor z Mopsuestii
3. Jan Chryzostom
4. Teodoret z Cyru
IV. Teologia soborów V i VI w.
1. Cyryl Alekssndryjski, Nestoriusz i Sobór Efeski
2. Monofizytyzm, Leon Wielki i Sobór Chalcedoński
3. Justynian i Sobór Konstantynopolitański II
V. Teologia Zachodu na przykładzie wybranych autorów IV i V w.
1. Ambroży z Mediolanu i Pryscylian
2. Augustyn z Hippony (rys biograficzny, dzieła, myśl teologiczna)
3. Pelagiusz i pelagianizm
VI. Późno-patrystyczni ojcowie zachodni i ich doktryna
1. Italia (Fulgencjusz z Ruspe, Boecjusz, Kasjodor, Grzegorz Wielki)
2. Galia (Cezary z Arls, Grzegorz z Tours),
3. Hiszpania (Izydor z Sewilli, Ildefons z Toledo),
4. Wyspy Brytyjskie (Patryk, Augustyn z Canterbury, księgi pokutne)
VII. Późno-patrystyczni ojcowie wschodni i ich doktryna
1. Monoteletyzm, monoenergetyzm, Maksym Wyznawca i Sobór Konstantynopolitański III
2. Ikonoklazm, Jan Damasceński i Sobór Nicejski II
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
Student rozumie kulturotwórczą rolę teologii w jej różnych wymiarach, a zwłaszcza w aspekcie literackim oraz historycznym i kulturowym (TMA_W14).
Umiejętności:
Student potrafi samodzielnie analizować, oceniać, interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (TMA_U01).
Kompetencje:
Student rozumie potrzebę intelektualnego formowania się przez całe życie (TMA_K02) i potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy doktrynalne (TMA_K06).
Kryteria oceniania
Obecność na wykładzie jest nieobowiązkowa.
Podstawą oceny jest wynik egzaminu końcowego.
Literatura
Podstawowa literatura uzupełniająca:
1. Baron A., Spór o Pawła, spór oczłowieka czy spór o Boga? Refleksje na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, Kraków 1999, ŹMT 15, s. 7-116.
2. Baron A., Neoplatońska idea Boga, Kraków 2005, s. 33-69. 74-85. 197-230. 341-356.
3. Dokumenty Soborów Powszechnych, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001.
4. Padovese L., Wprowadzenie do teologii patrystycznej, tłum. A. Baron, Kraków 1994, s. 51-57. 67-72. 101-150.
5. Dokumenty synodów od 50 do 381 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2006.
6. Dokumenty synodów od 381 do 431 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2010.
7. Dokumenty synodów od 431 do 504 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2011.
8. Konstytucje apostolskie, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
9. Kanony Ojców Greckich, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2009.
10. Libri poenitentiales, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2011.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: