Psychologia rozwojowa T-KAP-SJ>psyroz-w-7
Treści kształcenia:
1. Pojęcie zmiany rozwojowej, czynników i wskaźników rozwoju.
2. Ciągłość i zmiana w rozwoju.
3. Mechanizmy rozwoju.
4. Okres prenatalny jako punkt wyjścia i podstawa rozwoju.
5. Osiągnięcia rozwojowe okresu wczesnego, średniego i późnego dzieciństwa.
6. Proces formowania tożsamości. Zadania rozwojowe i optymalizacja rozwoju w dorosłości. Mądrość życiowa.
7. Okres senioralny – jakość życia i doświadczenia utraty (zdrowia, bliskich, perspektyw życiowych).
8. Społeczny kontekst rozwoju.
9. Kształtowanie się tożsamości w biegu życia.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student posiada podstawową wiedzę o człowieku – jego rozwoju biologicznym, psychicznym, społecznym i duchowym – oraz środowisku kulturowym, będącym jego kontekstem socjalizacyjnym – egzamin testowy.
2. Student posiada podstawową wiedzę o specyfice i przyczynach problemów człowieka w cyklu życia – egzamin testowy.
UMIEJĘTNOŚCI
3. Student dostrzega, nazywa i interpretuje zjawiska oraz procesy społeczne związane z funkcjonowaniem człowieka w środowisku społecznym wskazując czynniki optymalizujące oraz zagrażające zaspokajaniu potrzeb i osiągania celów – ocenianie ciągłe, esej.
4. Student posiada umiejętność analizowania i rozumienia ludzkich zachowań w powiązaniu ze zjawiskami społecznymi – ocenianie ciągłe, esej
KOMPETENCJE (POSTAWY)
5. Umie formułować i uzasadniać własne opinie w kwestiach społecznych – ocenianie ciągłe, esej.
Kryteria oceniania
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Obecność na wykładach jest obowiązkowa.
1. Podstawą egzaminu testowego jest znajomość treści wykładów i lektury - poziom przyswojenia treści nauczania i nabycie kompetencji scalania wiedzy ogólnej i szczegółowej z zakresu psychologii rozwoju człowieka.
2. Istotny jest także aktywny udział w zajęciach kontrolowany w sposób ciągły
3. oraz opracowanie eseju.
Literatura
Lektury podstawowe:
Cholewa M., Psychologia rozwojowa, Kraków 2015.
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia, Kraków, 2010.
Lektury uzupełniające:
Brzezińska A.I., Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa, 2000.
Matczak A., Zarys psychologii rozwoju, Warszawa, 2003.
Schaffer H.R., Psychologia dziecka, Warszawa, 2005.
Erikson E.H., Tożsamość a cykl życia, Poznań, 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: