Chrystologia dogmatyczna T-KP-SJ>chrdog-c-6
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi tekstami źródłowymi, dokumentami Kościoła i opracowaniami z zakresu chrystologii dogmatycznej oraz umożliwienie mu skutecznego skorzystania z tych materiałów w jego późniejszej pracy zawodowej.
W szczególności ćwiczenia obejmują następujące główne działy tematyczne:
I. Chrystologia wczesno-patrystyczna (problem arianizmu i Sobór Nicejski I)
II. Chrystologia środkowo-patrystyczna (chalcedon, neochalcedonizm i Sobór Efeski, Sobór Chalcedoński, Sobór Konstantynopolski II)
III. Chrystologia późno-patrystyczna (monoteletyzm, ikonoklazm i Sobór Konstantynopolski III, Sobór Nicejski I)
IV. Dalsze etapy historycznego rozwoju chrystologii (aż po Chrystologię Soboru Watykańskiego II i Jana Pawła II: KDK, KK, RH, SD)
V. Współczesne koncepcje chrystologiczne (m.in. W. Kaspera, J. Ratzingera, K. Rahnera, H.U von Balthasara)
VI. Współczesne dyskusje chrystologiczne (problem świadomości i wiary Jezusa, współczesne problemy egzegetyczne wybranych chrystologicznych tekstów biblijnych).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/2025-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student ma pogłębioną znajomość dogmatycznych prawd Kościoła Katolickiego, zwłaszcza w zakresie chrystologii, zarówno w odniesieniu do ustalonej Tradycji dogmatycznej Kościoła, jak również odnośnie do współczesnych propozycji dogmatycznych (TMA_W11)
- Student rozumie kulturotwórczą rolę chrześcijaństwa, Kościoła Katolickiego i teologii dogmatycznej w różnych aspektach (TMA_W14)
Umiejętności:
- Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze zwłaszcza w zakresie analizy tekstów soborowych i chrystologicznych dokumentów Kościoła (TMA_U05).
- Student potrafi harmonizować różne elementy chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego w zakresie dogmatyki Kościoła Katolickiego (TMA_U07)
Kompetencje:
- Student ma świadomość złożoności prawd dogmatycznych i rozumie potrzebę interdyscyplinarności dla ich głębokiego rozumienia (TMA_K05).
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy z zakresu współczesnych wyzwań doktrynalnych (TMA_K06)
Kryteria oceniania
Metody pracy na zajęciach
- analiza tekstu z uwzględnieniem jego teologicznej rangi, kontekstu historycznego, literackiego oraz podstawowych zasad hermeneutyki.
- praca indywidualna i grupowa nad tekstem
- praca nad tekstem z wykorzystaniem metody porównawczej
- udzielanie odpowiedzi na pytania formułowane przez prowadzącego
- dyskusja
Kryteria oceniania:
- przedstawienie przez jednego studenta wybranego przez siebie tematu
- obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczalne są 2 nieobecności)
- aktywność na zajęciach i udzielanie prawidłowych odpowiedzi na pytania
prowadzącego
- zaliczone kolokwium - zaliczenie od 50% max. ilości punktów.
Literatura
Literatura obowiązkowa:
I. Okres patrystyczny:
B. Sesboüé, J. Wolinski, Historia dogmatów, tom I: Bóg zbawienia, wyd. M, Kraków 1999.
M. Pyc, Arianizm w kontekście sporu o bóstwo Chrystusa i Tajemnica Jezusa Chrystusa w symbolu wiary Soboru Nicejskiego I, Studia Gnesnensia 24 (2010), s. 125-158.
M. Pyc, Chrystologia Soboru Efeskiego, „Studia Gnesnensia” 32 (2018), s. 25-39.
M. Pyc, Tajemnica Jezusa Chrystusa w formule dogmatycznej Soboru Chalcedońskiego, „Studia Gnesnensia” 23 (2009), s. 95-117.
M. Pyc, Tajemnica Jezusa Chrystusa w definicji wiary Soboru Nicejskiego II, „Studia Gnesnensia” 25 (2011), s. 205-224.
G. Strzelczyk, Unia hipostatyczna, „Studia Bobolanum” 28 nr 2 (2017), s. 133-137.
J. Ratzinger (Benedykt XVI), Św. Maksym Wyznawca, Audiencja generalna 25 czerwca 2008, „L'Osservatore Romano” 9 [306] (2008), s. 51-53.
II. Dokumenty Kościoła
Sobór Konstantynopolitański II, Anatematyzmy przeciwko „Trzem rozdziałom”, DSP I, (ŹMT 24), 285-303.
Sobór Konstantynopolitański III, Wykład wiary, DSP I (ŹMT 24), s. 308-323.
Sobór Watykański II, Chrystus – nowy Człowiek w: Konstytucja duszpasterska o Kościele (KDK), nr 22.
Sobór Watykański II, Misterium Kościoła w: Konstytucja dogmatyczna o Kościele (KK), nr 1-8.
Jan Pawłeł II, Tajemnica odkupienia w: Redemptor hominis (RH), nr 7-10.
Jan Paweł II, Salvifici doloris (SD), nr 1-24.
III. Teologia współczesna:
W. Kasper, Jezus Chrystus – Syn Boży, w: Bóg Jezusa Chrystusa, wyd. Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej, Wrocław 1996, s.200-247.
J. Ratzinger, Jezus Chrystus – prawdziwy Bóg i prawdziwy człowiek w: Wprowadzenie w chrześcijaństwo, tłum. Z. Włodkowa, Znak, Kraków 1996, s. 201-220.
J. Ratzinger (Benedykt XVI), Jezus mówi o sobie w: Jezus z Nazaretu, wyd. M, Kraków 2007, s. 265-292.
K. Rahner, Dwa podstawowe typy chrystologii w: Pisma wybrane, t. 1, WAM, Kraków 2005, s. 284-295.
K. Rahner, O teologii wcielenia, p. I, w: Pisma wybrane, t. 1, WAM, Kraków 2005, s. 296-305.
H.U. von Balthasar, Misja i Osoba Chrystusa, w: Teodramatyka, t. 2: Osoby dramatu, cz. 2: Osoby w Chrystusie, Wyd. M, Kraków [ca 2008], cop. 2003, s. 143-191.
D. Gardocki, Wiara Jezusa w ujęciu współczesnej chrystologii, „Studia Bobolanum” 1/2 (2001), s. 53-82.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: