Dydaktyka i metodyka katechetyczna T-KP-SJ>dimkat-w-7
1. Dydaktyka ogólna wśród nauk pedagogicznych. Podstawowe zasady dydaktyczne:
zasada wielostronnego i wieloczynnościowego aktywizowania uczniów, zasada samodzielności, zasada systemowości, zasada systematyczności, zasada poglądowości (obrazowości), zasada przystępności w nauczaniu (stopniowania trudności), zasada wiązania teorii z praktyką, zasada indywidualizacji i uspołecznienia, zasada programowania (etapowości) i regulacji w katechezie, zasada efektywności (trwałości wyników nauczania).
2. Zasady odnoszące się w szczególności do katechezy: zasada wierności Bogu i człowiekowi, zasada dialogu, zasada organicznego związku modlitwy z katechezą, zasada nauczania wychowującego, zasada podmiotowego traktowania ucznia, zasada korelacji, zasada naśladowania Chrystusa w katechetycznym przepowiadaniu wiary.
3. Metodyka katechetyczna jako nauka o celowo i systematycznie stosowanych sposobach kierowania pracą uczniów w procesie nauczania.
4. Podstawowe dokumenty katechetyczne m.in.: Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (2001, 2010, 2018).
5. Budowa konspektu.
6. Cele kształcenia.
7. Metody nauczania: podział, kryteria doboru, przykłady.
8. Środki dydaktyczne a metody nauczania.
9. Dostosowanie metod nauczania i środków dydaktycznych do wieku i rozwoju uczniów.
10. Nauczanie religii w: przedszkolu, szkole podstawowej, szkole ponadpodstawowej.
11. Ocenianie podczas lekcji religii.
12. Porządek na lekcjach religii.
13. Pierwsza lekcja - jak się do niej przygotować.
14. Wykorzystanie podręcznika ucznia, podręcznika metodycznego, zeszytu, zeszytu ćwiczeń podczas lekcji religii.
15. Zaliczenie przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- rozumie rolę i znaczenie współczesnej dydaktyki i metodyki katechetycznej;
- potrafi omówić współczesne koncepcje i cele kształcenia;
- posiada wiedzę nt. podstawowych zasad dydaktyki;
- zna różnorodne metody nauczania oraz środki dydaktyczne, rozumie ich rolę w procesie nauczania religii, potrafi je dostosować do wieku oraz możliwości ucznia;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do budowania właściwych relacji z uczniami, ich rodzicami, pracownikami placówki oświatowej;
- umie dokonać oceny ucznia oraz samooceny w procesie uczenia i nauczania;
- poszukuje właściwych rozwiązań dydaktycznych sprzyjających postępom uczniów;
- potrafi w oparciu o zasady skutecznej pracy motywować uczniów do rozwoju;
- dba o własny rozwój poprzez poszukiwanie aktualnej wiedzy.
Kryteria oceniania
Metody uczenia m.in.: wykład, pogadanka, praca z tekstem, pokaz.
Forma zaliczenia na podstawie:
- udziału w zajęciach,
- aktywności na zajęciach,
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia na podstawie podanej literatury w terminie do 3 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
Literatura
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979.
Kongregacja ds. duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, 15 sierpnia 1997.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2010.
Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014.
Barciński Z., Konstruowanie scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących, Poznań 2004.
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Lublin 2006.
Odmowa udziału w lekcji, red. Z. Barciński, Lublin 2012.
Zachowania przeciw nauczycielowi, red. Z. Barciński, Lublin 2013.
Kielian A., Pomoce dydaktyczne w katechezie, „Sympozjum” 2(2011), s. 41-54.
S. Kulpaczyński, Aktywizowanie katechizowanych. Lublin 1997.
Łabendowicz S., Wychowanie w wierze podstawowym zadaniem katechezy, w: Katecheza w służbie wiary, red. S. Łabendowicz, Radom 2013, ss. 107-120.
Łabendowicz S., Metodyka katechezy, Radom 2019.
Łabendowicz S., Dydaktyka katechezy, Radom 2019.
Mąkosa P., Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Katecheza dzieci, red. M. Zając, Lublin 2009, s. 167-186
Panuś T., Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2001.
Panuś T., Czynniki wpływające na efektywną katechizację młodzieży, w: Katechizować
dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004, ss. 211-238.
Strus R., Zwolak S., Nauczanie religii w przedszkolu i szkole. Wybrane zagadnienia dydaktyczne i prawne. Krótki poradnik praktyczny dla dyrektorów i organów prowadzących, Zamość 2013.
Śnieżyński M., Cele kształcenia ogólnego w nauczaniu katechetycznym, „Katecheta” 3/2013, s.4-12
Śnieżyński M., Kontrola i ocena pracy uczniów na lekcjach religii, „Katecheta” 6/2013, s. 13-19
Śnieżyński M., Dydaktyczne zasady kształcenia katechetycznego, „Katecheta” 5/2015, s. 5-14
Zarzecki L., Wybrane problemy dydaktyki ogólnej, Jelenia Góra 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: