Etyka T-KP-SJ>etyka-4
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
W cyklu 2022/2023-L:
Wykład, z pozycji personalizmu, dokonuje przeglądu najważniejszych systemów etycznych, począwszy od starożytności (Sokrates, Antystenes, Arystyp, Platon, Arystoteles), poprzez średniowiecze (Św. Tomasz), nowożytność i współczesność (Th. Hobbes, J. Bentham, J. St. Mill, I. Kant, E. Durkheim, Levy -Brühl, G. E. Moore, H. A. Prichard, W. D. Ross, J. Ayer, Cl. Stevenson, R. M. Hare, M. Scheler, D. v. Hildebrand, F. Nietzsche, J. P. Sartre, M. Buber, K. Wojtyła, T. Styczeń). W wykładzie wyróżnia się i analizuje systemy etyczne w oparciu o źródła moralności (deontologizm heteronomiczny, deontologizm autonomiczny) oraz w oparciu o personalistyczne kryterium moralności (hedonizm, utylitaryzm, eudajmonizm, personalizm). Po historyczno -krytycznym przeglądzie różnych nurtów etycznych, wykłada się etykę klasyczną, arystotelesowsko - tomistyczną w interpretacji personalistycznej. Omawia się wybrane tematy z traktatów tej etyki, jakimi są: eudajmonologia – nauka o celu ostatecznym i szczęściu, aksjologia – naukę o wartościowaniu czynów ludzkich, deontologia – nauka o prawie naturalnym, synejdezjologia – nauka sumieniu oraz aretologia – nauka o cnotach. |
W cyklu 2023/2024-L:
Wykład, z pozycji personalizmu, dokonuje przeglądu najważniejszych systemów etycznych, począwszy od starożytności (Sokrates, Antystenes, Arystyp, Platon, Arystoteles), poprzez średniowiecze (Św. Tomasz), nowożytność i współczesność (Th. Hobbes, J. Bentham, J. St. Mill, I. Kant, E. Durkheim, Levy -Brühl, G. E. Moore, H. A. Prichard, W. D. Ross, J. Ayer, Cl. Stevenson, R. M. Hare, M. Scheler, D. v. Hildebrand, F. Nietzsche, J. P. Sartre, M. Buber, K. Wojtyła, T. Styczeń). W wykładzie wyróżnia się i analizuje systemy etyczne w oparciu o źródła moralności (deontologizm heteronomiczny, deontologizm autonomiczny) oraz w oparciu o personalistyczne kryterium moralności (hedonizm, utylitaryzm, eudajmonizm, personalizm). Po historyczno -krytycznym przeglądzie różnych nurtów etycznych, wykłada się etykę klasyczną, arystotelesowsko - tomistyczną w interpretacji personalistycznej. Omawia się wybrane tematy z traktatów tej etyki, jakimi są: eudajmonologia – nauka o celu ostatecznym i szczęściu, aksjologia – naukę o wartościowaniu czynów ludzkich, deontologia – nauka o prawie naturalnym, synejdezjologia – nauka sumieniu oraz aretologia – nauka o cnotach. |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę z zakresu etyki w tym szczególnie etyki tomistycznej w interpretacji personalistycznej (TMaK_W09)
Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania i prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień moralnych, w oparciu o własne poglądy oraz poglądy innych autorów. Formułuje wnioski i dokonuje systematycznych podsumowań (TmaK_U09)
Ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności w zakresie myślenia moralnego ( TMaK_K01)
Ma świadomość złożoności rzeczywistości moralnej i rozumie potrzebę interdyscyplinarnego podejścia do rozwiązywania problemów etycznych (TMaK_K05)
Identyfikuje i dostrzega dylematy etyczno moralne związane z życiem indywidualnym i społecznym (TMaK_K06 )
Literatura
W cyklu 2022/2023-L:
Nie jest wymagana. Studenci otrzymają materiały do samokształcenia |
W cyklu 2023/2024-L:
Nie jest wymagana. Studenci otrzymają materiały do samokształcenia |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Nakład pracy studenta: Termin zerowy będzie dostępny dla osób, które będą miały przynajmniej 80% obecności |
W cyklu 2023/2024-L:
Nakład pracy studenta: Termin zerowy będzie dostępny dla osób, które będą miały przynajmniej 80% obecności |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: