Historia filozofii T-KP-SJ>hisfil-c-3
Student ma zdobyć umiejętność samodzielnego czytania tekstów źródłowych. Celem ćwiczeń jest analizę wybranych tekstów źródłowych filozofii nowożytnej. Analiza wybranych fragmentów tekstu wprowadza ma wprowadzić w dyskusję nad zasadniczymi pojęciami i zagadnieniami filozofii nowo-żytnej.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Uczestnik powinien znać podstawowe teksty filozofii nowożytnej a także umiejętność czytania i ana-lizowania tekstów ze zrozumieniem podstawowych zagadnień w nich zawartych. Uczestnik:
- zna idee i argumenty filozoficzne wybranych klasycznych autorów na podstawie samodzielnej lektu-ry ich pism (K_W03)
- zna metody interpretacji tekstu filozoficznego (K_W07)
- czyta i interpretuje tekst filozoficzny (K_U03)
- poprawnie stosuje poznaną terminologię filozoficzną (K_U05)
- trafnie przywołuje w swoich argumentacjach poglądy i argumenty filozoficzne autorów (K_U12)
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Ćwiczenia prowadzone są poprzez:
-prowadzenie w kontekst historyczny tekstu
-czytanie i analiza tekstów źródłowych
- dyskusja nad podstawowymi zagadnieniami i pojęciami
- pisemne sprawozdanie z dyskusji
- kontrolna praca pisemna
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Warunkiem otrzymania oceny jest:
-uczestnictwo w prowadzonych ćwiczeniach
- umiejętność analizy wybranych tekstów filozofii nowożytnej
- aktywny udział w dyskusjach związanych z wybranymi problemami zawartymi
w tekstach
-pisemne sprawozdanie z prowadzonych ćwiczeń
- praca pisemna (analiza wybranego zagadnienia spośród dyskutowanych autorów)
Literatura
- G. W. Hegel, Wykłady z filozofii dziejów, ze szczególnym zwróceniem uwagi na zagadnienie zawarte w przedmowie i wstępie.
- Kartezjusza, Medytacje o pierwszej filozofii, zrozumienie i analiza problemów związanych ze strukturą metody kartezjańskiej, rozumienie podstawowych zagadnień: podmiot myślący i istniejący, ontologia i istnienie Boga.
- D. Hume, Badania dotyczące rozumu ludzkiego, analizie zostaną poddane przede wszystkim zagad-nienia związane z pochodzeniem idei oraz problem substancji i przyczynowości.
- E. Kant, Krytyka czystego rozumu, analiza treści Przedmowa do II wydania oraz Wstępu w kontek-ście pytania o metafizykę i system teoriopoznawczy Kanta.
- G. W. Leibniz, Monadologia, próba przeanalizowanie podstawowych pojęć związanych z koncepcja substancji, świata i problemu Boga.
-J. Locke, Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, empiryzm i krytyka idei oraz rozumienie substan-cji.
B. Pascal, Myśli, wprowadzenie a zagadnienia egzystencjalne, kondycji człowieka i relacji nauka wiara w reakcji na filozofie kartezjańską.
B. Spinoza, Etyka w porządku geometrycznym zbudowana, próba analizy podstawowych pojęć metafi-zyczny i ukazania struktury systemu.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: