Katechetyka formalna T-KP-SJ>katfor-w-7
Dydaktyczne zasady doboru treści nauczania-uczenia się; specyfika procesu dydaktycznego w katechezie w relacji do szkolnej teorii procesu nauczania-uczenia się. Możliwości i granice stosowania w katechezie koncepcji nauczania problemowego jak i teorii wielostronnego nauczania. Zastosowanie materiałów wizualnych (ilustracji) w nauczaniu religii. Różnorodne metody i formy nauczania i katechizowania. główne zasady nauczania oraz ich znaczenie dla skuteczności procesu katechizacji. Gry dydaktyczne w teorii i praktyce - umiejętność przeprowadzenia gry weryfikowana podczas aktywnej pracy na zajęciach.
W cyklu 2022/2023-Z:
Dydaktyczne zasady doboru treści nauczania-uczenia się; specyfika procesu dydaktycznego w katechezie w relacji do szkolnej teorii procesu nauczania-uczenia się. Możliwości i granice stosowania w katechezie koncepcji nauczania problemowego jak i teorii wielostronnego nauczania. Różnorodne metody i formy nauczania i katechizowania. główne zasady nauczania oraz ich znaczenie dla skuteczności procesu katechizacji. Podstawy pedagogiki Marii Montessori. Wychowanie religijne w systemie Montessori - Katecheza Dobrego Pasterza |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów
potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej i kierować pracą zespołu
ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności
zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, a także w odniesieniu do teologii
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczno-katechetycznej
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne
Kryteria oceniania
M_1: analiza tekstów
M_2: ćwiczenia praktyczne ustne i pisemne w oparciu o zawartość tekstów
M_3: dyskusja
M_4: prezentacja pracy indywidualnej i grupowej
M_5: burza mózgów
W_1: kontrola ustna, ciągła
W_2: ćwiczenia praktyczne indywidualne i grupowe
obecność i aktywność na wykładzie oraz na ćwiczeniach jest wliczana do oceny semestralnej. Stanowi łącznie 70% oceny. Pozostałe 30% to ocena z praktyk zawodowych.
Praktyki zawodowe
praktyka ciągła - wrzesień:
60 godzin praktyk w szkole podstawowej, w tym:
20 godzin obserwacji zajęć
40 godzin zajęć samodzielnie prowadzonych
praktyka śródroczna - I semestr r.a.
20 godzin praktyk w szkole podstawowej, w tym:
10 godzin obserwacji zajęć
10 godzin zajęć samodzielnie prowadzonych
Literatura
R. Chałupniak, J. Kostorz, Wybrane zagadnienia z katechetyki, Opole 2002;
Vademecum katechety, red. Z. Barciński, Kraków-Lublin 2006.
F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011;
F. Bereźnicki, Podstawy kształcenia ogólnego, Kraków 2011.
J. Kalisty, Nowe wyzwania na polu ewangelizacyjnym i katechetycznym, „Katecheta” 6/2015, s. 5-13.
„Jezus jest naszym Zbawicielem”. Poradnik metodyczny do nauki religii dla II klasy szkoły podstawowej, red. T. Panuś, A. Kielian, A. Berski, Kraków 2021.
„Duch Święty darem dla człowieka” Poradnik metodyczny do nauki religii dla VII klasy szkoły podstawowej, red. T. Panuś, A. Kielian, A. Berski, Kraków 2022.
„Chrześcijanin w świecie”. Poradnik metodyczny do nauki religii dla VIII klasy szkoły podstawowej, red. T. Panuś, A. Kielian, A. Berski, Kraków 2023
M. Łobocki, Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2008, s. 105-136
W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005, s. 9-18
W. Brezinka, Wychowanie i pedagogika w dobie przemian kulturowych, Kraków 2005, s. 19-39.
W cyklu 2022/2023-Z:
F. Bereźnicki, Podstawy dydaktyki, Kraków 2011; |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
obecność i aktywność na wykładzie oraz na ćwiczeniach jest wliczana do oceny semestralnej. Stanowi łącznie 70% oceny. Pozostałe 30% to ocena z praktyk zawodowych. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: