Katechetyka formalna T-KP-SJ>katfor-w-8
Dydaktyczne zasady doboru treści nauczania-uczenia się; specyfika procesu dydaktycznego w katechezie w relacji do szkolnej teorii procesu nauczania-uczenia się. Możliwości i granice stosowania w katechezie koncepcji nauczania problemowego jak i teorii wielostronnego nauczania. Różnorodne metody i formy nauczania i katechizowania. główne zasady nauczania oraz ich znaczenie dla skuteczności procesu katechizacji.
Edukacja religijna przedszkolna i wczesnoszkolna. Podstawy pedagogiki Marii Montessori. Wychowanie religijne w systemie Montessori - Katecheza Dobrego Pasterza. Katecheza sakramentalna.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma uporządkowaną i pogłębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu innych dyscyplin teologicznych
zna główne zasady działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej
i charytatywnej Kościoła katolickiego, dialogu ekumenicznego i międzyreligijnego
potrafi posługiwać się systemami normatywnymi, normami
i regułami (dogmatycznymi, etyczno-moralnymi, prawnymi, zawodowymi) Kościoła katolickiego w celu rozwiązywania konkretnych problemów
potrafi nawiązywać współpracę z różnymi podmiotami działalności edukacyjno-wychowawczej, kulturalnej, społecznej i charytatywnej i kierować pracą zespołu
ma krytyczną świadomość poziomu własnej dojrzałości osobowej, nabytej wiedzy i umiejętności
rozumie potrzebę intelektualnego oraz religijno-duchowego formowania się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces kształcenia się innych osób oraz potrafi samodzielnie i krytycznie uzupełniać wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny
potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role
potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności
zna terminologię wykorzystywaną do opisu zjawisk pedagogicznych oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych, a także w odniesieniu do teologii
ma uporządkowaną wiedzę na temat wychowania i kształcenia, jego teologiczno-filozoficznych, społeczno-kulturowych, historycznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych podstaw
potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi
w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogiczno-katechetycznej
potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczno-katechetyczną, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii
jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i ewangelizacyjno-katechetyczne
odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczno-katechetyczne
Kryteria oceniania
Metody nauczania - uczenia się m.in.:
pogadanka, rozmowa kierowana, burza mózgów, praca z tekstem i diagramem, pokaz (prezentacja).
Metody oceniania:
- zaliczenie na podstawie znajomości omawianych zagadnień, aktywności i zaangażowania w zajęcia, wykonywania poszczególnych ćwiczeń.
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia lub uzupełnienie zaległych zadań, na podstawie podanej literatury w terminie do 3 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
obecność i aktywność na wykładzie oraz na ćwiczeniach jest wliczana do oceny semestralnej. Stanowi łącznie 70% oceny. Pozostałe 30% to ocena z praktyk zawodowych.
Praktyki zawodowe
praktyka śródroczna
I semestr r.a.
20 godzin praktyk w szkole podstawowej, w tym:
10 godzin obserwacji zajęć
10 godzin zajęć samodzielnie prowadzonych
II sem.
10 godzin w przedszkolu:
w tym 5 obserwacji
5 zajęć prowadzonych samodzielnie
Literatura
P. Mąkosa, Rola katechezy w kształtowaniu obrazu Boga u dzieci w młodszym wieku szkolnym, [w:] Katecheza dzieci, red. M. Zając, Lublin 2009, s. 167-186.
A. Kielian, Memy katolickie w katechezie, [w:] Leksykon katechetyczny, Kielce 2022, s. 416-420
J. Kostorz, Wychowanie liturgiczne w katechezie, [w:] Leksykon katechetyczny, Kielce 2022, s. 725-729
R. Kaczmarek, Katecheza eucharystyczna, [w:] Leksykon katechetyczny, Kielce 2022, s. 271-275
H. Łysy, Katecheza i przepowiadanie homiletyczne związane z I Komunią Świętą, [w:] Leksykon katechetyczny, Kielce 2022, s. 275-278
E. Rogowska-Cybulska, O motywacjach wyboru dziewczęcych imion do bierzmowania w świetle dyskusji internetowych, „Język-Szkoła-Religia” 4(2016), s. 7-25
Taż, O motywacjach wyboru patronki od bierzmowania w świetle dyskusji internetowych, „Język-Szkoła-Religia” 3(2016), s. 7-22
Wskazania Konferencji Episkopatu Polski dotyczące przygotowania do przyjęcia sakramentu bierzmowania 14 marca 2017 r.
M. Błażejak, A. K. Patrzyk, A. Kielian, Dlaczego katechumenat przed bierzmowaniem? [w:] P. Tirpak, M. Tkac, A. Kielian (red.), Farska a skolska katecheza v spasnom diele cloveka, Presov 2021, s. 75-89
Pociąg do świętości. Stacja bierzmowanie – komplet materiałów – celebracje, spotkania, filmy, muzyka, karty pracy, red. M. Błażejak, A. Patrzyk, P. Zachara, A. Kielian, A. Wciślak, Kraków 2020, dwie książki + pendrive.
A. Kabała, Rewolucja cyfrowa a rozwój dziecka. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Ad Didacticam Litterarum Polonarum Et Linguae Polonae Pertinentia, 6(195), 23–30.
E. Rydz (2003). Psychologiczne podstawy kształtowania się religijności dzieci w wieku przedszkolnym. Przegląd Homiletyczny, 7, 213-226.
J. Matejczuk, Rozwój dziecka. Wiek przedszkolny. Niezbędnik Dobrego Nauczyciela, Warszawa 2014, s. 7-54
A. Kielian, N. Walkowiak, Kosmiczny wymiar rozwoju osoby w pedagogice Marii Montessori, „Język-Szkoła-Religia” 2:2017, s. 47-63
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: