Katechetyka formalna i szczegółowa T-KP-SJ>katfor-w-9
1. Omówienie sytuacji prawnej katechety w szkole oraz jakie stawia prawo wymagania co do kwalifikacji / prawa i obowiązki katechety. Podstawowe dokumenty szkolne: Statut, Program wychowawczy, Program profilaktyczny, Dziennik lekcyjny.
2. Awans zawodowy nauczyciela katechety.
3. Hospitacja – jak się do niej przygotować?
4. Formy sprawdzania wiadomości, kryteria oceniania i wymagania edukacyjne.
5. Porządek na katechezie - formy pracy wzmacniające pozytywne wzorce zachowań.
6. Praca z podręcznikiem, zeszytem, zeszytem ćwiczeń podczas lekcji religii.
7. Różnorodne metody pracy m.in.: metody liturgiczne, biblijne.
8. Aktywizacja dzieci i młodzieży na lekcjach religii.
9, Różnorodne sposoby przekazywania zagadnień z bioetyki, moralności, katolickiego nauczania społecznego
10. Wykorzystanie multimediów w katechezie
11. Parafialne sposoby dopełniania katechezy poprzez przygotowanie do sakramentów: Eucharystii, Bierzmowania, Pojednania
12. Rekolekcje szkolne dzieci i młodzieży - aspekt prawny i praktyczny
13. Wspólnoty dziecięce i młodzieżowe m.in.: grupy ministrantów i lektorów, koła Caritas, grupy teatralne, muzyczne, sportowe,
14. Różnorodne formy współpracy z rodzicami uczniów
15. Formy współpracy katechetów i nauczycieli
16. Podstawowe wymiary treści, jakie powinny być uwzględnione w katechezie.
17. Rola ewaluacji w procesie uczenia.
18. Wielopłaszczyznowe kształtowanie dzieci i młodzieży.
19. Zaliczenie przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Podstawa prawna nauczania religii w szkole w świetle prawa międzynarodowego polskiego |
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Podstawa prawna nauczania religii w szkole w świetle prawa międzynarodowego polskiego |
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- zna podstawowe dokumenty państwowe i kościelne na temat katechezy szkolnej i parafialnej;
- zna różnorodne metody nauczania oraz środki dydaktyczne, rozumie ich rolę w procesie nauczania religii;
- potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę do budowania właściwych relacji z uczniami, ich rodzicami, pracownikami placówki oświatowej;
- ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, pozwalającą na właściwe wykorzystanie różnych dyscyplin teologicznych w procesie nauczania religii;
- potrafi doskonalić własny warsztat pracy poprzez wyszukiwanie, analizowanie, selekcjonowanie informacji pochodzących z różnych źródeł oraz formułować na tej podstawie krytyczne sądy;
- dba o własny rozwój poprzez poszukiwanie aktualnej wiedzy.
Kryteria oceniania
Metody uczenia – wykład ilustrowany prezentacjami multimedialnymi, dialog ze studentami
Literatura
Antoszkiewicz E., Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Warszawa 2016;
Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa 2002;
Barciński Z., Metody aktywizujące w pracy z Biblią, [w:] J. Kochel, J. Kostorz, Biblia w katechezie, Opole 2005, s. 63-68;
Barciński Z., Konstruowanie scenariuszy katechetycznych z wykorzystaniem metod aktywizujących, Poznań 2004;
Bogdanowicz M., Adryjanek A., Uczeń z dysleksją w szkole. Poradnik nie tylko dla polonistów, Gdynia 2004;
Chrzanowska R., Panuś T.,, Programy nauczania religii, Kraków 2015, s.5-45;
Długosz A., Stypułkowska B., Wprowadzenie do dydaktyki biblijnej, Kraków 2000;
Hajduk A., Katecheza i liturgia, Kraków 1999;
Jan Paweł II, Adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979;
Klich A.E., Pismo Święte w polskiej katechezie posoborowej. Studium egzegetyczno-katechetyczne, Kraków 2005;
Koletyńska K., Sitko H., Spotkania z rodzicami - inaczej, ciekawiej, skuteczniej, Warszawa 2004;
Korgul M., Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014;
Krakowiak C., Znaczenie celebracji liturgicznych w katechezie dzieci i młodzieży, [w:] Celebracje w katechezie, red. Kulpaczyński S., Lublin 1999, s. 29-54;
Kulpaczyński S., Formy obrazowe i metodyka ich zastosowania w katechezie, w.: Majewski M. (red.), Katechizacja różnymi metodami, Kraków 1994, s. 185-200;
Łobocki M., Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Warszawa 1985;
Marek Z., Biblia w katechetycznej posłudze Słowa, Kraków 1998;
Ocena w katechezie, red. S. Kulpaczyński. Lublin 2001;
Odmowa udziału w lekcji, red. Z. Barciński, Lublin 2012;
Panuś T., Czynniki wpływające na efektywną katechizację młodzieży, w: Katechizować
dzisiaj. Problemy i wyzwania, red. J. Stala, Kielce 2004, ss. 211-238;
Panuś T., Jaka katecheza dla współczesnego człowieka?, w: Katechetyka i katecheza u progu XXI wieku, red. A. Kiciński, Poznań 2007, ss. 403-445;
Panuś T., Konieczność i drogi odnowy katechezy liturgicznej [w] Współczesna katecheza liturgiczna, red. A. Offmański, Szczecin 2010 SS.219-233;
Panuś T., Konieczność katechezy parafialnej[w] Katecheza parafialna – reaktywacja. Duszpasterstwo katechetyczne w parafii, [red.] R. Chałupniak, [i in.], Opole 2006, s.117-129;
Panuś T., Nowe możliwości intensyfikacji posługi katechetycznej w Polsce, w: „Katecheta” nr 12/2004, ss. 4-16.
Panuś T., Zasada wierności Bogu i człowiekowi i jej realizacja w polskiej katechizacji, Kraków 2001;
Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci, Kraków 1996;
Śnieżyński M., Metody wielostronnego nauczania i uczenia się, Gorzów Wielkopolski 1991;
Święcicka J., Uczeń z zespołem Aspergera. Praktyczne wskazówki dla nauczyciela, Kraków 2010;
Topa D., Gry sprawdzające. Metody kontroli w katechezie, Kraków 1995;
Vademecum katechety. Metody aktywizujące, red. Z. Barciński, Lublin 2006;
Wrońska H., Rola liturgii w katechezie, Roczniki Pastoralno-Katechetyczne 2(57)/2010, s. 121-132;
Zachowania przeciw nauczycielowi, red. Z. Barciński, Lublin 2013;
Zellma A., Zasada łączenie teorii z praktyką w ujęciu autorów znowelizowanej Podstawy programowej katechezy, Studia Warmińskie XLVII (2010), s. 318 – 322.
W cyklu 2022/2023-Z:
Antoszkiewicz E., Tworzenie warunków edukacyjnych dla ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, Warszawa 2016; |
W cyklu 2024/2025-Z:
Literatura: Babiuch M., Jak współpracować z rodzicami trudnych uczniów?, Warszawa 2002; |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Efekty uczenia się: Metody uczenia – wykład ilustrowany prezentacjami multimedialnymi, dialog ze studentami Metody i kryteria oceniania: Aktywny udział w wykładach i ćwiczeniach Forma zaliczenia: |
W cyklu 2024/2025-Z:
|
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: