Katechetyka fundamentalna T-KP-SJ>katfun-c-5
Podstawowe wiadomości nt. katechezy apostolskiej na podst. Dz.
Szkolnictwo starożytne
Katecheza czasów apostolskich
Katechezy Cyryla Jerozolimskiego -treści oraz forma przekazu
Ireneusz z Lyonu - pierwszy katechizm
Złoty wiek katechumenatu (II/III w.)
Św. Augustyn i jego koncepcja wychowania
Sobór Trydencki i jego znaczenie dla powstawania katechizmów.
Katechizmy Lutra, Katechizm Rzymski.
Katechizmy św. Roberta Bellarmina.
Katechizm holenderski
Sobór Watykański II i jego znaczenie dla katechezy.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1: student charakteryzuje etapy działalności katechetycznej Kościoła
Ew_2: zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia, jak: katecheza, katechumenat, katechizm, lekcja religii, a także nakreśla ich historyczny rozwój
Eu_1: interpretuje fakty historyczne w ich właściwym kontekście oraz wyciąga wnioski dla projektowania bieżących i przyszłych działań katechetycznych
Eu_2: wykorzystuje nabytą wiedzę w przygotowaniu własnych prac ustnych i pisemnych
Ek_1: w sposób świadomy i kreatywny uczestniczy w interpretacji działań katechetycznych
Ek_2: chce korzystać z historycznego dorobku nauk katechetycznych dla własnych dokonań
Kryteria oceniania
M_1: analiza tekstów
M_2: ćwiczenia praktyczne ustne i pisemne w oparciu o zawartość tekstów
M_3: dyskusja
M_4: prezentacja pracy indywidualnej i grupowej
M_5: burza mózgów
W_1: kontrola ustna, ciągła
W_2: ćwiczenia praktyczne indywidualne i grupowe
W_3: egzamin pisemny
Zasady obowiązujące do zaliczenia:
- obecność na zajęciach (dopuszczona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność)
- dokładne przestudiowanie wskazanych tekstów przed zajęciami
- przygotowanie zadań lub pytań wyznaczonych do wskazanych tekstów źródłowych oraz zaprezentowanie ich podczas zajęć
Poprawa lub uzupełnienie zaległości
- poprawa dotyczy niedostatecznego przygotowania się (jak wyżej) na jedno lub max. na dwa zajęcia.
- uzupełnienie zaległości to przygotowanie materiału z zajęć opuszczonych i usprawiedliwionych
- nieprzygotowanie się do więcej niż dwóch zajęć skutkuje niezaliczeniem semestru
Literatura
S. Litak, Historia wychowania, t. I, Kraków 2004, s. 21-48;
K. Romaniuk, A. Jankowski, L. Stachowiak, Komentarz praktyczny do Nowego Testamentu, Poznań-Kraków 1999, t. 1, s. 611-614; 674-678
J. Gnilka, Paweł z Tarsu. Apostoł i świadek, Kraków 2001, s. 117-118.
R. Murawski, Struktura i formy pierwotnej katechezy Kościoła, [w:] W dialogu ze Słowem. Biblia w katechezie i nauczaniu religii, red. K. Kantowski, Szczecin 2011, s. 149-163.
Ireneusz z Lyonu, Wykład nauki apostolskiej, Kraków 1997, s. 5-42.
R. Murawski, Katechumenalny wymiar katechezy, „Katecheta” 4 (2008), s. 3-16
Cyryl Jerozolimski, Katechezy przedchrzcielne
i mistagogiczne, Kraków 2000, s. 5-16; 19-48; 257-298.
S. Czudek-Ślęczka, Koncepcje pedagogiczne św. Augustyna, [w:] Paideia starożytnej Grecji i Rzymu, red. A. Murzyn, Kraków 2011, t.1, s. 61-70
Historia katechezy i katechetyka fundamentalna, red. J. Stala, Tarnów 2010, s.76-90;
M. Rusiecki, Katechizm rzymski, [w:] Encyklopedia katolicka, t. VIII, kol. 1052-1054
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: