Katechetyka materialna T-KP-SJ>katmat-c-6
1. Youcat - geneza, idea
2. Youcat w praktyce katechetycznej
3. Youcat dla dzieci
4. Dokumenty przewodnie dla katechezy
5. Podstawa programowa katechezy
6. Katecheza a kultura cyfrowa
7. Religia, edukacja i kultura
8. Modele nauczania religii w Europie
9. Modele Kościoła wg Avery’ego Dullesa i ich wpływ na nauczanie religii
Poniższe zagadnienia stanowią przygotowanie do wrześniowych praktyk dydaktyczno-katechetycznych (w ramach przygotowania pedagogicznego)
10. Konspekt – czyli mój plan na 45 minut
Schemat konspektu i sposoby formułowania celów operacyjnych lekcji
11. Materiały dydaktyczne dla klasy II i dla klasy III szkoły podstawowej
12. Materiały dydaktyczne dla klasy V i dla klasy VI szkoły podstawowej
13. Omówienie zasad praktyk ciągłych: dokumentacja, przebieg, forma zaliczenia
14. Gromadzenie informacji o uczniach w takcie praktyk - zasady RODO w szkole
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-L: | W cyklu 2023/2024-L: |
Efekty kształcenia
Ew_1: student charakteryzuje etapy działalności katechetycznej Kościoła
Ew_2: zna i wyjaśnia podstawowe pojęcia, jak: katecheza, katechumenat, katechizm, lekcja religii, a także nakreśla ich historyczny rozwój
Eu_1: interpretuje fakty historyczne w ich właściwym kontekście oraz wyciąga wnioski dla projektowania bieżących i przyszłych działań katechetycznych
Eu_2: wykorzystuje nabytą wiedzę w przygotowaniu własnych prac ustnych i pisemnych
Ek_1: w sposób świadomy i kreatywny uczestniczy w interpretacji działań katechetycznych
Ek_2: chce korzystać z historycznego dorobku nauk katechetycznych dla własnych dokonań
Kryteria oceniania
M_1: analiza tekstów
M_2: ćwiczenia praktyczne ustne i pisemne w oparciu o zawartość tekstów
M_3: dyskusja
M_4: prezentacja pracy indywidualnej i grupowej
M_5: burza mózgów
W_1: kontrola ustna, ciągła
W_2: ćwiczenia praktyczne indywidualne i grupowe
W_3: egzamin pisemny
Zasady obowiązujące do zaliczenia:
- obecność na zajęciach (dopuszczona jest jedna nieusprawiedliwiona nieobecność)
- dokładne przestudiowanie wskazanych tekstów przed zajęciami
- przygotowanie zadań lub pytań wyznaczonych do wskazanych tekstów źródłowych oraz zaprezentowanie ich podczas zajęć
Poprawa lub uzupełnienie zaległości
- poprawa dotyczy niedostatecznego przygotowania się (jak wyżej) na jedno lub max. na dwa zajęcia.
- uzupełnienie zaległości to przygotowanie materiału z zajęć opuszczonych i usprawiedliwionych
- nieprzygotowanie się do więcej niż dwóch zajęć skutkuje niezaliczeniem semestru
Praktyki zawodowe
rozpoczynają się we wrześniu przed kolejnym rokiem akademickim, trwają ok 4 tygodnie w wybranej szkole podstawowej, na podstawie wypełnionego druku "Skierowanie - Zgoda szkoły". Ilość godzin praktyk: 60, w tym 40 samodzielnie prowadzonych zajęć. Są to praktyki dydaktyczno-katechetyczne.
Literatura
M. Chmielewski, Youcat – wskazania dla katechezy w kulturze medialnej, [w:] Catechetica Porta Fidei, red. A. Kiciński, P. T. Goliszek, Lublin 2012, s. 193-216
Youcat polski. Katechizm Kościoła katolickiego dla młodych, Częstochowa 2011 (wydanie 2 poprawione)
Youcat dla dzieci. Katolicki katechizm dla dzieci i rodziców, Częstochowa 2019, s. 6-72
Jan Paweł II, adhortacja apostolska Catechesi tradendae, 16 października 1979 r.
Obowiązują numery: 5-9; 18-34; 52-61
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji, 2020, nry1-10; 79-89; 165-181; 359-378
A. Zellma, Słowniczek podstawowych pojęć stosowanych w nowych dokumentach katechetycznych, [w:] Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. A. Bałoniak, Częstochowa 2020, s. 7-8
J. Szpet, Założenia nowych dokumentów katechetycznych, [w:] Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. A. Bałoniak, Częstochowa 2020, s. 17-27
A. Zellma, Nowe dokumenty programowe nauczania religii w warsztacie pracy metodycznej katechety, [w:] Wokół nowej podstawy programowej i programu nauczania religii, red. A. Bałoniak, Częstochowa 2020, s. 28-34
Drozdowicz, J., Popreligia w dobie popkultury, [w:] Ratio, religio, humanitas. Miscelanea dedykowane profesorowi Zbigniewowi Drozdowiczowi, red. E. Jeliński, Z. Stachowski, S. Szajer, Poznań 2015, s. 229–236.
Kielian A., Przyszłość nauczania religii. Kontekst kultury cyfrowej, nowa dydaktyka i wskazania dla tworzenia podręczników, Kraków 2021, s. 106-141
B. Neville, Psyche i edukacja, Kraków 2009, s. 349-393;
A. Kielian, Katecheza w „epoce Hermesa”, „Katecheta” nr 7/8 (2015), s. 5-13.
Dyrektorium o katechizacji, 2020, nry 319-342
P. Tomasik, Wpływ modelu Kościoła na koncepcję katechezy, [w:] Katecheza w Kościele i dla Kościoła, red. R. Czekalski, Płock 2006, s. 305-321.
A. Kielian, Modele nauczania religii w Europie, [w:] Leksykon katechetyczny, Kielce 2022, s. 441-446.
KAI: https://www.ekai.pl/religia-w-szkole-standardem-europejskim-analiza/
M. Korgul, Dydaktyka dla katechetów, Świdnica 2014, s. 37-48
"Jezus jest naszym Zbawicielem”. Podręcznik z ćwiczeniami do nauki religii dla II klasy szkoły podstawowej oraz podręcznik metodyczny, Kraków 2021
„Jezus przychodzi do nas”. Podręcznik z ćwiczeniami do nauki religii dla III klasy szkoły podstawowej oraz podręcznik metodyczny, Kraków 2022
Jezus dla człowieka. Podręcznik oraz podręcznik metodyczny dla klasy V szkoły podstawowej, Kraków 2020
„Kościół dla człowieka”. Podręcznik oraz podręcznik metodyczny do religii dla klasy VI szkoły podstawowej, Kraków 2021
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: