Patrologia T-KP-SJ>patrol-w-5
Wykład podzielony będzie na trzy części tematyczne według następującego schematu:
I. Zagadnienia wstępne
1. Program i organizacja zajęć, bibliografia.
2. Preliminaria patrologiczne – cz. 1: kwestie terminologiczne
2.1. Terminologia podstawowa (podstawowe pojęcia i podziały okresu patrystycznego historii dogmatu: patrystyka, patrologia, okresy patrystyczne, Ojcowie Kościoła).
2.2. Terminologia szczegółowa (synody, sobory, cesarze, patriarchaty).
3. Preliminaria patrologiczne cz. 2 – źródła i kwestie lingwistyczne
3.1. Źródła wiedzy patrologicznej i patrystycznej (kodeksy, kanony, historyczne i współczesne obcojęzyczne i polskojęzyczne serie i wydawnictwa patrystyczne)
3.2. Podział na Ojców Łacińskich i Greckich (Zachodnich i Wschodnich).
3.3. Podstawowe informacje lingwistyczne dotyczące greki i łaciny (geneza i znaki alfabetu, wartości alfanumeryczne, zasady odczytywania niektórych zapisów symbolicznych, chrystogramów i akronimów).
4. Chronologia I okresu patrystycznego (tj. do 381 r.)
4.1 Tabela chronologiczna Ojców Wschodnich.
4.2 Tabela chronologiczna Ojców Zachodnich.
II. Dzieła i autorzy pierwszego okresu patrystycznego
5. Najstarsze dzieła patrystyczne
5.1 Didachè
5.2. List Barnaby
5.3 Pasterz Hermasa
6. Najważniejsi Ojcowie Apostolscy
6.1 Klemens Rzymski
6.2 Ignacy Antiocheński
6.3 Polikarp ze Smyrny
6.4 Papiasz z Hierapolis
7. Pierwsi apologeci
7.1. Ogólna charakterystyka okresu
7.2 Justyn
7.3 Ireneusz z Lyonu
8. Szkoła afrykańska
8.1 Ogólna charakterystyka
8.2 Tertulian
8.3 Cyprian
9. Szkoła aleksandryjska
9.1 Ogólna charakterystyka
9.2 Klemens Aleksandryjski
9.3 Orygenes
10 Szkoła antiocheńska
10.1 Ogólna charakterystyka
10.2 Diodor Antiocheńczyk
10.3 Teodor z Mopsuestii
10.4 Efrem Syryjczyk (szkoła syryjsko-perska)
III. Sobory powszechne pierwszego okresu patrystycznego
11. Tło historyczno-teologiczne soboru Nicejskiego I
11.1 Arianizm
11.2. Atanazy
11.2. Hilary z Poitiers
12. Sobór Nicejski I (325 r.)
12.1 Okoliczności zwołania i przebieg obrad
12.2 Analiza Wyznania wiary i wybranych kanonów.
13. Tło historyczno-teologiczne soboru Konstantynopolitańskiego I
13.1 Duchoburstwo
13.2 Szkoła Kapadocka (Bazyli Wielki, Grzegorz z Nyssy, Grzegorz z Nazjanzu)
14. Sobór Konstantynopolitański I (381)
14.1 Okoliczności zwołania i przebieg obrad
14.2 Analiza Wyznania wiary i wybranych kanonów.
15. Uzupełnienia i Podsumowanie.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- student rozumie kulturotwórczą rolę teologii okresu patrystycznego w jej różnych wymiarach, a zwłaszcza w aspekcie literackim oraz historycznym i kulturowym (TMA_W14)
UMIEJĘTNOŚCI:
- student potrafi samodzielnie analizować, oceniać, interpretować informacje z wykorzystaniem różnych źródeł (TMA_U01)
KOMPETENCJE:
- student nabywa zdolność ciągłego samodzielnego rozwoju intelektualnego w zakresie badań historyczno-kulturowych (TMA_K02)
- student potrafi identyfikować i rozstrzygać dylematy doktrynalne (TMA_K06)
Kryteria oceniania
Obecność na ćwiczeniach jest obowiązkowa. Podstawowym kryterium oceny jest wynik egzaminu końcowego.w skład oceny wchodzi:
- zaliczenie mapy
- kolokwia na zajęciach obejmujące sobą znajomość ostatniego wykładu oraz analizowanego tekstu
kolokwium końcowe
egzamin sprawdzający umiejętność wykorzystania materiału.
Literatura
zob. niżej
W cyklu 2024/2025-Z:
Altaner B., Stuiber A., Patrologia, Warszawa 1990. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: