Patrologia T-KP-SJ>patrol-w-7
T_1. Analiza tekstu historyczna, filozoficzna, literacka i teologiczna
T_2. Przełom konstantyński i jego konsekwencje dla życia religijnego i chrześciajństwa w IV wieku
T_3. Ojcowie Kapadoccy: Bazyli Wielki i iGrzegorz z Nazjanzu.
T_4. Ojcowie Kapadoccy: Grzegorz z Nyssy
T_5. Katechezy Cyryla Jerozolimskiego a archetypy moralności chrześcijańskiej
T_6. Geneza i rozwój kontrowersji nestoriańskiej i Sobór w Efezie (431)
T_7. Antiocheńska szkoła egzegetyczna ze szczególnym uwzględnieniem Teodora z Mopsuestii;
T_8. Teologia Jana Chryzostoma
T_9. Egzegeza Teodoreta z Cyru; egzegeza zachodnia: św.Hieronim, św. Ambroży
T_10. Teologia św. Augustyna i kontrowersja pelagiańska
T_11.Kontrowersja chrystologiczna po Soborze Efeskim, jej rozwój i synody jej poświęcone
T_12. Tzw. sobór zbójecki aż do rozstrzygnięć i nauka dogmatyczna Soboru w Chalcedonie (451)
T_13. Sobór Knstantynopolitański II (553 ) III (680) i realia polityczno-religijne w VI wieku aż do czasu Grzegorza Wielkiego
T_14. Maksym Wyznawca i i uścislenia chrystologiczne Soboru w Konstantynopolu III (680)
T_15. Jan Damasceński, kontrowersja dotycząca kultu obrazów i Sobór Nicejski II (787).
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
E_1. Kompetentne i samodzielne poruszanie się studenta w zakresie przeroboonej tematyki patrystycznej.
E_2. Umejętność rozpoznawania problemów patrystycznych i definiowania ich Sitz im Leben.
E_3. Rozróżnianie poglądów ortodoksyjnych i heterodoksyjnych w zależności od czasu ich głoszenia.
E_4. Umiejętność poprawnej interpretacji tekstów patrystycznych od IV do VIII wieku.
Kryteria oceniania
M_1. Wykład ustny z możliwością pytań ze strony studentów i dyskusji (wyłącznie na prowadzony temat)
M_2. Pokaz multimedialny (geografia miast i omawianych miejsc)
M_3. Pokaz najważniejszych podręczników i literatury przedmiotu z krótkim omówieniem
W_1. Egzamin pisemny lub ustny polegający na udzieleniu odpowiedzi na pytania z zakresu wykładów i podanych lektur obowiązkowych. Wcześniej studenci otrzymają tezy, które będą stanowiły podstawę dla pytań egzaminu.
Literatura
Lektury podstawowe:
1. Dokumenty Soborów Powszechnych, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2001.
2. Padovese L., Wprowadzenie do teologii patrystycznej, tłum. A. Baron, Kraków 1994, s. 51-57. 67-72. 101-150.
3. Historia dogmatów, t. 1: Bóg zbawienia, red. B. Sesboüé, Kraków 1999.
Lektury uzupełniające:
1. Dokumenty synodów od 50 do 381 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2006.
2. Dokumenty synodów od 381 do 431 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2010.
3. Dokumenty synodów od 431 do 504 roku, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2011.
4. Konstytucje apostolskie, układ i oprac. A. Baron, H. Pietras, Kraków 2007.
5. Baron A., Spór o Pawła, spór oczłowieka czy spór o Boga? Refleksje na marginesie kontrowersji pelagiańskiej, Kraków 1999, ŹMT 15, s. 7-116.
6. Baron A., Neoplatońska idea Boga, Kraków 2005, s. 33-69. 74-85. 197-230. 341-356.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: |
W cyklu 2023/2024-Z:
Lektury podstawowe: |
Uwagi
W cyklu 2024/2025-Z:
1) Nakład pracy studenta (w godz. lekcyjnych): udział w wykładzie 30, przygotowanie do zajęć (lektura literatury podstawowej i uzupełniającej) 15, przygotowanie do egzaminu 15 - razem 60 godz. ECTS: 2. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: