Pedagogika T-KP-SJ>pedago-w-5
Wykład
1. Przedmiot i zadania dydaktyki
Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne głównych prądów i systemów dydaktycznych. Zna przebieg procesu badawczego oraz główne metody i techniki
badań pedagogicznych.
2. Aksjologia wychowawcza i cele ksztalcenia
Uczestnik zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami ksztalcenia. W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej,
emocjonalnej i psychomotorycznej).
3. Proces ksztalcenia ogólnego
Znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia. Znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego.
4. Zasady kształcenia
Nabycie umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również genezy pojęcia zasad kształcenia. Nabycie umiejętności charakterystyki poszczególnych zasad kształcenia oraz świadomości ich zastosowania i praktycznej realizacji w procesie dydaktycznym.
5. Sprawdzanie i ocena wyników nauczania, kształcenia.
Znajomość istoty i funkcji oceniania ucznia. Znajomość metod i rodzajów sprawdzania.
6. Niepowodzenia w nauce szkolnej.
Znajomość pojęcia „niepowodzenie szkolne”, rodzajów niepowodzeń, przyczyn oraz możliwości
Ćwiczenia
1. Metody kształcenia
Nabycie świadomości czym jest metoda w procesie kształcenia, zdobycie wiadomości dot. rozwoju i podziału metod nauczania. Praktyczna znajomość i umiejętność doboru i posługiwania się różnymi metodami. Poznanie i praktyczna znajomość metod uczenia się.
2. Formy organizacyjne procesu kształcenia
Praktyczna znajomość rodzajów i typów lekcji w szkole oraz tzw. toków lekcyjnych. Znajomość form organizacyjnych pracy uczniów.
3. Środki dydaktyczne w kształceniu
Podstawowa znajomość, klasyfikacja oraz funkcje środków dydaktycznych, ich zastosowanie i praktyczne wykorzystanie w procesie dydaktycznym.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
1.Uczestnik zna podstawowy zakres tematyczny dydaktyki ogólnej, również podstawy historyczne
głównych prądów i systemów dydaktycznych.
2.Zna relacje i wzajemne powiązania miedzy aksjologią a celami kształcenia.
3.Cechuje go znajomość podstaw filozoficznych i psychologicznych dotyczących procesu kształcenia oraz znajomość czynności uczniów i nauczyciela w procesie kształcenia, tzw. ogniwa procesu dydaktycznego.
Umiejętności
1.W sposób praktyczny zna i potrafi użyć taksonomii celów nauczania (taksonomie dziedziny poznawczej, emocjonalnej i psychomotorycznej).
2.Nabywa umiejętności klasyfikacji zasad kształcenia jak również
genezy pojęcia zasad kształcenia.
Kompetencje
1.W podstawowym zakresie posiada kompetencję i umiejętność integrowania wiedzy do analizy i zrozumienia zjawisk procesu dydaktycznego.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
1.Wykład.
2.Prezentacje multimedialne
3.Metoda problemowej
4.Metoda sytuacyjna lub symulacyjnej.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
1.Egzamin ustny. Egzamin jest zaliczany na koniec semestru i dot. materiału podanego na wykładach. Czas
przeznaczony na egz. 1 os. – 10 min.
2.Zaliczenie ćwiczeń na podstawie aktywności na zajęciach, przeprowadzenia lekcji pokazowej z użyciem właściwych metod i środków dydaktycznych.
Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach (powyżej 2 nieobecności w semestrze) są dodatkowo zobowiązane do zaliczenia materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających.
Literatura
1.Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Kraków 2001.
2.Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
3.Okoń W., Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej, Warszawa 2003.
4.Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, red. Krzysztof Konarzewski.
5.Psychologia ucznia i nauczyciela, red. Stanisław Kowalik.
6.Śliwerski B., Kwieciński Z., Pedagogika, T1., cz. III, T2., cz. II i III., Warszawa 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: