Pedagogika T-KP-SJ>pedago-w-6
Treści kształcenia:
1. Teoria wychowania jako subdyscyplina pedagogiczna
- istota i zadania pedagogiki
- miejsce teorii wychowania
-etapy formowania się teorii o wychowaniu
2. Podstawy psychologiczne wychowania
- psychologiczne podstawy rozwoju człowieka
- rozwój procesów psychicznych człowieka (rozwój ruchowy, poznawczy, emocjonalno-społeczny)
- uwarunkowania wychowawcze dojrzałej osobowości (koncepcje i wskaźniki)
3. Chrześcijański system wychowania
- wychowanie w świetle dokumentów Kościoła katolickiego
- istota wychowania chrześcijańskiego
- personalizm wychowawczy w ujęciu Jana Pawła II
4. Współczesne teorie i koncepcje wychowania
- koncepcje humanistyczne, empiryczne, normatywne, krytyczne, strukturalistyczne i poststrukturalne
5. Aksjologia i teleologia w teorii wychowania
- istota celów wychowawczych
- podział celów wychowawczych
- operacjonalizacja celów wychowawczych
- kryzys współczesnej filozofii wartości
6. Podstawy metodyki wychowawczej
- różne typologie i koncepcje metod wychowawczych
- techniki wychowawcze
- style wychowawcze
7. Dziedziny i środowiska wychowania
- rodzina jako środowisko wychowawcze
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Ew_1-zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym w kontekście wychowania chrześcijańskiego.
Ew_2-ma uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych w tym szczególnie środowiska rodzinnego, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.
Eu_1-potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z różnymi sferami działalności pedagogiczno-katechetycznej z wykorzystaniem nowoczesnych strategii edukacyjnych.
Eu_2-potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych,
katechetycznych i opiekuńczych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań.
Kryteria oceniania
Metody i narzędzia dydaktyczne:
M_1-wykład
M_2-prezentacje multimedialne
M_3-metody problemowe
M_4-metody sytuacyjne i symulacyjne
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
W_1-Podstawą zaliczenia przedmiotu jest egzamin ustny. Egzamin jest zaliczany na koniec semestru i dot. materiału podanego na wykładach. Czas przeznaczony na egz. 1 os. – 10 min. W innych przypadkach egzamin realizowany jest w formie testu sprawdzającego wiadomości.
Osoby nie uczestniczące regularnie w wykładach (powyżej 2 nieobecności w semestrze) są dodatkowo zobowiązane do zaliczenia materiału z zakresu wybranych lektur uzupełniających
Literatura
Lektury podstawowe:
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.
Łobocki M.,Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Lektury uzupełniające:
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
Kawula S., Brągiel J., Janke A. W., Pedagogika rodziny, Toruń 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: