Praktyki katechetyczne T-KP-SJ>prakty-7
2. PRAKTYKI CIĄGŁE
Student odbywa praktyki ciągłe będąc skierowanym do placówki systemu oświaty, w czasie, kiedy nie ma zajęć dydaktycznych na uczelni (rodzaj stażu). W przypadku studentów kierunku kapłańskiego obejmuje także czas stażu, jaki odbywają na podstawie umowy o pracę w szkole (przedszkolu) podczas ostatniego roku studiów.
Rodzaj praktyki Praktyki dydaktyczne
Kierunek studiów Katechetyczno-pastoralny
Godziny praktyk w
Szkole podstawowej 60
a. Praktyki odbywają się na podstawie umowy zawartej pomiędzy UPJPII a szkołą, w której pracuje katecheta – szkolny opiekun praktyk bądź na podstawie umowy o pracę zgodnie z zapisami Porozumienia zawartego pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z 3 kwietnia 2019 r. w sprawie kwalifikacji zawodowych wymaganych od nauczycieli religii (Dz. Urz. MEN z 2019 r., poz. 9)
b. Szczegółowy plan praktyki opracowuje opiekun praktyki w obecności praktykanta, po jego zgłoszeniu się do szkoły. Możliwa jest zamienna realizacja wymiaru praktyk w szkole podstawowej i ponadpodstawowej dla kierunku kapłańskiego w zależności od bieżących potrzeb i możliwości przyjęć na praktyki lub staż.
c. Student samodzielnie przygotowuje konspekty i prowadzi lekcje w różnych klasach i na różnych poziomach, równomiernie rozłożone w czasie praktyki. Każda lekcja powinna być starannie przygotowana pod względem merytorycznym i metodycznym, a konspekt należy przedłożyć szkolnemu opiekunowi praktyki. Po przeprowadzonej praktyce następuje jej szczegółowe omówienie przez opiekuna praktyki i wyrażona ocena oraz podpis jako zaliczenie lekcji;
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się w zakresie wiedzy merytorycznej dotyczącej przedmiotu „religia” są ujęte w programie studiów Wydziału Teologicznego UPJPII w Krakowie, w ramach których odbywa się kształcenie przygotowujące do wykonywania zawodu nauczyciela religii.
TMaK_W08
TMaK_U01
TMaK_U14
TMaK_U15
TMaK_K01
TMaK_K02
TMaK_K03
TMaK_K04
TMaK_K06
TnMaK_W01
TnMaK_W02
TnMaK_W03
TnMaK_W04
TnMaK_W05
TnMaK_W06
TnMaK_W07
TnMaK_W08
TnMaK_W09
TnMaK_W10
TnMaK_W11
TnMaK_W12
Kryteria oceniania
WARUNKI ZALICZENIA PRAKTYKI
1. Warunkiem uzyskania zaliczenia praktyki jest przedstawienie przez studenta niezwłocznie po zakończonej praktyce następującej dokumentacji:
a. szczegółowo udokumentowanego przebiegu praktyki w dzienniku praktyk z dołączoną opinią i oceną (w skali od 2-5) nauczyciela – szkolnego opiekuna praktyk i adnotacją pracownika Działu Spraw Studenckich potwierdzającą terminowe dostarczenie umów
b. jednego arkusza obserwacji zajęć opiekuńczo-wychowawczych prowadzonych przez opiekuna praktyki w szkole lub innej placówce, w której student odbywa praktykę psychologiczno-pedagogiczną;
c. trzech kart obserwacji z wybranych lekcji obserwowanych i dwóch scenariuszy z wybranych lekcji prowadzonych przez studenta w ramach praktyki dydaktyczno-katechetycznej śródrocznej;
d. sześciu kart obserwacji z wybranych lekcji obserwowanych i trzech scenariuszy z wybranych lekcji prowadzonych przez studenta w ramach praktyki dydaktyczno-katechetycznej ciągłej,
e. własnych refleksji na temat odbytej praktyki: aspekty pozytywne, negatywne, wnioski (w Dzienniku praktyk studenta).
2. Na zaliczenie praktyk, którego dokonuje wydziałowy opiekun praktyki, składa się:
a) ocena dokumentacji wymienionej powyżej w pkt. a, b, c, d, e oraz sprawdzenie i zatwierdzenie prze wydziałowego opiekuna praktyk przedłożonych do oceny przez praktykanta scenariuszy lekcji- konspektów (50%)
b) ocena wystawiona przez opiekuna praktyki w szkole (50%)
3. Praktykę zalicza pracownik naukowo–dydaktyczny Katedry Katechetyki Wydziału Teologicznego UPJPII, opiekun odpowiedzialny za organizację przygotowania pedagogicznego, wpisując zaliczenie do karty egzaminacyjnej i indeksu studenta pod warunkiem uzyskania przez studenta pozytywnej oceny wystawionej przez szkolnego opiekuna praktyki oraz zatwierdzenia poprawności przedłożonej dokumentacji praktyk.
Praktyki zawodowe
Praktyka dydaktyczno-katechetyczna ma na celu zapoznanie studenta z całokształtem życia szkoły oraz gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą i katechetyczną. Student ma możliwość skonfrontowania nabytej wiedzy z zakresu metodyki przedmiotu religia z rzeczywistością pedagogiczną oraz kształtuje swe umiejętności metodyczne właściwe dla postawy zawodowej przyszłego nauczyciela. W trakcie praktyki student podejmuje różne rodzaje aktywności, prowadzi samodzielnie zajęcia dydaktyczne oraz nabywa praktyczne umiejętności dydaktyczne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: