Teologia dogmatyczna T-KP-SJ>teodog-c-5
Ćwiczenia obejmują następującą tematykę szczegółową:
1. Podstawowe zagadnienia dogmatyczne poruszone w pismach wczesnych Ojców Kościoła (Ireneusz, Orygenes, Tertulian)
2. Rozwój dogmatu trynitarnego w pierwszych wiekach Kościoła
3. Problematyka subordynacjonizmu i monarchianizmu
4. Herezja ariańska i macedońska
5. Rozróżnienie hipostazy (osoby) i ousii (istoty)
6. Trynitologiczny wkład szkoły kapadockiej
7. Rozstrzygnięcia doktrynalne wczesnych soborów patrystycznych: Nicejskiego I i Konstantynopolitańskiego I
8. Trynitologia Augustyna z Hippony
9. Trynitologiczna myśl średniowieczna i wkład Tomasza z Akwinu
10. Rozstrzygnięcia doktrynalne: IV Sobór Laterański oraz Sobór Bazylea-Ferrara-Florencja-Rzym.
11. Ogólna charakterystyka trynitologii współczesnej
12. Propozycje trynitologiczne K. Rahnera i H.U. von Balthasara
13. Trynitologia J. Ratzingera
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student ma pogłębioną znajomość dogmatycznych prawd Kościoła Katolickiego, zwłaszcza w zakresie trynitologii, zarówno w odniesieniu do ustalonej Tradycji dogmatycznej Kościoła, jak również odnośnie do współczesnych propozycji dogmatycznych (TMA_W11)
- Student rozumie kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii dogmatycznej w różnych aspektach (TMA_W14)
Umiejętności:
- Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze zwłaszcza w zakresie analizy tekstów dogmatycznych i trynitarnych (TMA_U05).
- Student potrafi harmonizować różne elementy chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego w zakresie dogmatyki Kościoła Katolickiego (TMA_U07)
Kompetencje:
- Student ma świadomość złożoności prawd dogmatycznych i rozumie potrzebę interdyscyplinarności dla ich głębokiego rozumienia (TMA_K05).
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy z zakresu współczesnych wyzwań doktrynalnych (TMA_K06)
Kryteria oceniania
Metody pracy na zajęciach
- analiza tekstu z uwzględnieniem jego teologicznej rangi, kontekstu historycznego, literackiego oraz podstawowych zasad hermeneutyki.
- praca indywidualna i grupowa nad tekstem
- dyskusja
Kryteria oceniania:
- obowiązkowa obecność na zajęciach (dopuszczone są dwie nieobecności)
- aktywność na zajęciach i udzielanie prawidłowych odpowiedzi na pytania
prowadzącego (pozwala zdobyć 6 punktów)
- lektura zadanych tekstów i kolokwium z ich treści odbywające się na początku zajęć (5 min). Z każdego kolokwium będzie można uzyskać maksymalnie 3 punkty.
Skala ocen:
a) 91 – 100% bardzo dobry
b) 81 – 90% plus dobry
c) 71 – 80% dobry
d) 61 – 70% plus dostateczny
e) 51 – 60% dostateczny
f) poniżej 50% niedostateczny
Praktyki zawodowe
Od studenta wymaga się 15h nakładu pracy związanego z przygotowaniem do zająć (lektura zadanych tekstów) oraz 15h pracy wynikających z obecności na ćwiczeniach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: