Teologia dogmatyczna (protologia) T-KP-SJ>teodog-c-7
Podstawowym celem zajęć jest zapoznanie studenta z najważniejszymi tekstami źródłowymi, dokumentami Kościoła i opracowaniami z zakresu protologii oraz umożliwienie mu skutecznego skorzystania z tych materiałów w samodzielnej pracy.
W cyklu 2022/2023-Z:
Ćwiczenia 1: Ćwiczenia wprowadzające Ćwiczenia 2: Jak czytać biblijny opis stworzenia? Ćwiczenia 3: Czy materia pochodzi od Demiurga? Ćwiczenia 4: Natura i łaska Ćwiczenia 5: Własności aktu stwórczego: Sobór Laterański IV (1215) i Sobór Watykański I (1869-1870) (29.10.2019) Ćwiczenia 6: Grzech pierworodny: św. Tomasz z Akwinu i Sobór Trydencki Ćwiczenia 8: Teodycea w ujęciu teologicznym Ćwiczenia 9: Aniołowie i liturgia – Erik Peterson (26.11.2019) Ćwiczenia 10: Relacja nauka-wiara Ćwiczenia 11: Stworzenie człowieka – ujęcie J. Ratzingera Ćwiczenia 12: Teologia stworzenia Jana Pawła II Ćwiczenia 13: Stworzenie i ewolucja: debata Schönborn-Barr Ćwiczenia 14: Czy przypadek jest Bogiem? (14.01.2020) Ćwiczenia 15: Jak dzisiaj uczyć o stworzeniu świata? (21.01.2020) |
W cyklu 2024/2025-Z:
Ćwiczenia 1: Ćwiczenia wprowadzające Ćwiczenia 2: Jak czytać biblijny opis stworzenia? Ćwiczenia 3: Czy materia pochodzi od Demiurga? Ćwiczenia 4: Natura i łaska Ćwiczenia 5: Własności aktu stwórczego: Dokumenty Urzędu Nauczycielskiego Kościoła nt. stworzenia Ćwiczenia 6: Grzech pierworodny: św. Tomasz z Akwinu i Sobór Trydencki Ćwiczenia 8: Teodycea w ujęciu teologicznym Ćwiczenia 9: Relacja nauka-wiara Ćwiczenia 10: Stworzenie człowieka – ujęcie J. Ratzingera Ćwiczenia 11: Stworzenie i ewolucja: debata Schönborn-Barr Ćwiczenia 12: Czy przypadek jest Bogiem? Ćwiczenia 13: Jak dzisiaj uczyć o stworzeniu świata? |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2025/2026-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- Student rozumie historyczne aspekty rozwoju myśli ludzkiej dotyczącej stworzenia i związaną z nimi kulturotwórczą rolę Kościoła i teologii w różnych okresach historii (TMA_W14)
- Student ma pogłębioną znajomość zagadnień i wyzwań przed jakimi stoi protologia współczesna i zaznajamia się ze współczesnymi metodami badań oraz twórczymi interdyscyplinarnymi propozycjami badawczymi w tej dziedzinie (TMA_W11)
Umiejętności:
- Student umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze zwłaszcza w zakresie współczesnych zagadnień dogmatycznych (TMA_U05).
- Student potrafi harmonizować różne elementy chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego w zakresie od teologii patrystycznej po teologię współczesną (TMA_U07)
Kompetencje:
- Student ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdyscyplinarności i zasadę twórczego rozwoju teologii z poszanowaniem jej Tradycji (TMA_K05).
- Student identyfikuje i rozstrzyga dylematy, zwłaszcza doktrynalne (TMA_K06)
Kryteria oceniania
Metody pracy na zajęciach
- analiza tekstu z uwzględnieniem jego teologicznej rangi, kontekstu historycznego, literackiego oraz podstawowych zasad hermeneutyki.
- praca indywidualna i grupowa nad tekstem
- dyskusja
Kryteria oceniania:
- obowiązkowa obecność na zajęciach
- aktywność na zajęciach i udzielanie prawidłowych odpowiedzi na pytania
prowadzącego
- zaliczone kolokwia, od których rozpoczynają się zajęcia - zaliczenie od 51% max. ilości punktów.
Literatura
A. Ganoczy, Nauka o stworzeniu, Kraków 1999.
W cyklu 2022/2023-Z:
j.w. |
W cyklu 2024/2025-Z:
J.w. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
1. Lektura zadanych tekstów i kolokwium z ich treści odbywające się na początku zajęć (5 min). Z każdego kolokwium będzie można uzyskać maksymalnie 3 punkty. Od studenta wymaga się 15h nakładu pracy związanego z przygotowaniem do zająć (lektura zadanych tekstów) oraz 15h pracy wynikających z obecności na ćwiczeniach. |
W cyklu 2024/2025-Z:
1. Lektura zadanych tekstów i kolokwium z ich treści odbywające się na początku zajęć (5 min). Z każdego kolokwium będzie można uzyskać maksymalnie 3 punkty. W ciągu semestru odbędzie się 8 kolokwiów. Od studenta wymaga się 15h nakładu pracy związanego z przygotowaniem do zająć (lektura zadanych tekstów) oraz 15h pracy wynikających z obecności na ćwiczeniach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: