Teologia moralna T-KP-SJ>teomor-9
Semestr I
(1-2) Człowiek istotą społeczną. Społeczne powołanie osoby ludzkiej. Podstawowe zasady życia spo-łecznego.
(3-4) Istota i rodzaje sprawiedliwości. Poszanowanie praw osoby ludzkiej. Miłość bliźniego jako zasada życia społecznego.
(5-6) Miłosierdzie. Relacja miłości do sprawiedliwości. Cnota wdzięczności.
(7-8) Troska o zbawienie bliźniego. Postawy i działania zaprzeczające trosce o zbawienie bliźniego.
(9-10) Troska o życie i zdrowie bliźniego. Istotny sens V przykazania Dekalogu. Życie ludzkie i jego obrona w świetle Evangelium vitae.
(11-12) Zabójstwo niezamierzone. Konieczna obrona. Konieczna obrona w aspekcie społecznym.
(13-14) Problematyka kary śmierci. Zabójstwo zamierzone. Zabijanie nienarodzonych dzieci.
(15-16) Eutanazja - współczucie czy barbarzyństwo. Przeszczepianie narządów ludzkich.
(17-18) Eksperymenty medyczne na człowieku dorosłym. Kwestia sterylizacji w ocenie moralnej. Problematyka niepłodności w małżeństwie.
(19-20) Przyczyny niepłodności w małżeństwie. Problem leczenia niepłodności. Sztuczna prokreacja, jako zastępowanie ludzkiej płodności.
(21-22) Sztuczna prokreacja w ocenie moralnej. Klonowanie. Eksperymenty medyczne na embrionach ludzkich.
(23-24) Inżynieria genetyczna. Zagrożenia zdrowia ludzkiego. Sport ekstremalny. Wypadki drogowe.
(25-26) Troska o dobra osobowe bliźniego. Honor i dobre imię bliźniego.
(27-28) Prawo do prawdy. Kłamstwo. Obrona sekretu. Zasada o powszechnym przeznaczeniu dóbr.
(29-30) Poszanowanie własności bliźniego. Kradzież i restytucja. Obowiązek dzielenia się dobrami materialnymi z bliźnimi.
Semestr II
(1-2) Zasadnicze odniesienie człowieka do świata materialnego.
(3-4) Zaangażowanie człowieka w świecie w świetle nauczania Soboru Watykańskiego II.
(5-6) Dzieło kultury w aspekcie moralnym.
(7-8) Kultura w świetle nauczania Jana Pawła II
(9-10) Moralny aspekt pracy ludzkiej.
(11-12) Problematyka życia zawodowego w aspekcie moralnym.
(13-14) Ambiwalentny charakter postępu naukowo-technicznego
(15-16) Życie gospodarcze i jego wymiar moralny.
(17-18) Troska o środowisko naturalne
(19-20) Globalizacja i wspólnota międzynarodowa w aspekcie moralnym.
(21-22) Chrześcijańskie zasady w aspekcie życia państwowego. Powinności państwa wobec obywateli.
(23-24) Stosunek obywateli wobec państwa.
(25-26) Pojęcie ojczyzny i podstawowe powinności wobec niej.
(27-28) Kosmopolityzm - internacjonalizm - szowinizm narodowy
(29-30) Zagrożenia i zdrowe korzenie etosu narodowego
W cyklu 2022/2023-Z:
Treści merytoryczne – pełny opis |
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student posiada wiedzę na temat podstawowych zasad chrześcijańskiego współżycia z bliźnimi. Zna podstawowe przejawy troski o zbawienie bliźniego, jego życie i zdrowie, jego dobra duchowe i dobra materialne. Posiada także podstawową wiedzę na temat chrześcijańskiego odniesienia do materialnego świata oraz chrześcijańskiego współżycia w państwie i w ojczyźnie. Student ma uporządkowaną, po-głębioną, prowadzącą do specjalizacji, szczegółową wiedzę z zakresu teologii systematycznej, zwłaszcza moralnej. Egzamin
UMIEJĘTNOŚCI
Student analizuje współczesne tendencje zagrażające życiu moralnemu w kontekście relacji do bliź-niego, materialnego świata i społeczności, jaką jest państwo i ojczyzna. Wykorzystuje znajomość za-sad teologii moralnej w życiu codziennym. Student posiada umiejętność merytorycznego argu-mentowania, prowadzenia merytorycznej dyskusji światopoglądowej dotyczącej zagadnień teo-logicznych i życia Kościoła, z wykorzystaniem własnych poglądów oraz poglądów innych auto-rów, formułowania wniosków oraz tworzenia syntetycznych podsumowań Egzamin
KOMPETENCJE (POSTAWY)
W wyniku przeprowadzonych zajęć student ma świadomość wagi moralności chrześcijańskiej normu-jącej jego postawę wobec bliźnich, materialnego świata i społeczności. Postępuje zgodnie z zasadami natury osoby ludzkiej. Stosuje wiedzę teologiczno-moralną do budowania relacji międzyludzkich w rodzinie i w społeczeństwie. Ma świadomość złożoności rzeczywistości i rozumie potrzebę interdy-scyplinarnego podejścia do rozwiązywanych problemów. Identyfikuje i rozstrzyga dylematy – zwłaszcza etyczno-moralne – związane z życiem indywidualnym i społecznym. Egzamin
Kryteria oceniania
Systematyczny wykład, dialog ze studentami w czasie wykładu, podanie lektur podstawowych i uzupełniających, możliwość konsultacji poza wykładem. Studenci otrzymają także skrypt z wykładu.
Obecność na wykładach obowiązkowa.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia: egzamin ustny w sesji egzaminacyjnej. Możliwy termin zerowy.
Literatura
Lektury podstawowe:
JAN PAWEŁ II, Encyklika Evangelium vitae.
JAN PAWEŁ II, Encyklika Laborem exercens;
JAN PAWEŁ II, Encyklika Solititudo rei socialis;
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994;
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja o eutanazji;
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Deklaracja o przerywaniu ciąży;
KONGREGACJA NAUKI WIARY, Instrukcja Donum vitae;
PAWEŁ VI, Encyklika Populorum progressio;
Lektury uzupełniające:
OLEJNIK S., Teologia moralna życia społecznego, Włocławek 2000, s. 27-164; 349-492.
LAUN A., Współczesne zagadnienia teologii moralnej, Kraków 2002.
PIEGSA J., Człowiek istota moralna, t. 3, Opole 2000.
W cyklu 2022/2023-Z:
Lektury podstawowe: |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-Z:
Zaliczenie przedmiotu w formie ustnej. Pytania na egzaminie dotyczyć będą zagadnień, które były podejmowane na wykładach, a także odnoszące się do przeczytanej lektury. Przed egzaminem istnieje możliwość dialogu i zadawania pytań wiążących się z przerobionym materiałem. Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Podstawą egzaminu będzie obecność na zajęciach, znajomość treści wykładów uzupełniona o literaturę. Możliwość zdawania egzaminu w terminie zerowym. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: