Teologia pastoralna T-KP-SJ>teopas-c-7
1. Teologia pastoralna jako nauka teologiczna, definicja teologii pastoralnej i duszpasterstwa.
2. Główne zadania teologii pastoralnej.
3. Metodologia nauk pastoralnych (m.in. paradygmat kard. J. Cardijna, paradygmat trzech etapów analizy teologicznopastoralnej).
4. Teologia pastoralna - rys historyczny.
5. Zasada formalna teologii pastoralnej.
6. Personalistyczno-chrystologiczna zasada formalna teologii pastoralnej i duszpasterstwa.
7. Zasada eklezjologiczna teologii pastoralnej i duszpasterstwa.
8. Kościół jako wspólnota w Chrystusie w dokumentach Soboru Watykańskiego II.
9. Wymiar wertykalny i horyzontalny wspólnoty Kościoła.
10. Communio rodzajem więzi i spójni właściwej Kościołowi.
11. Warunki doświadczenia wspólnotowego charakteru Kościoła.
12. Miłość Kościoła, krytyka Kościoła - wskazówki jak mówić o Kościele dzisiaj.
13. Duszpasterstwo i nowa ewangelizacja jako dwa kierunki działalności Kościoła na przykładzie Kościoła katolickiego w Polsce.
14. Współczesny sposób przekazu w duszpasterstwie.
15. Przestrzeń wirtualna a duszpasterstwo Kościoła.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student
- zna podstawy teologii pastoralnej fundamentalnej;
- potrafi omówić główne zadania i zasady teologii pastoralnej;
- postrzega Kościół jako wspólnotę w Chrystusie;
- zna podstawowe zagadnienia dotyczące duszpasterstwa w świecie współczesnym;
- ma ugruntowaną wiedzę interdyscyplinarną, pozwalającą na właściwe jej wykorzystanie w różnych formach duszpasterstwa;
- dba o własny rozwój poprzez poszukiwanie aktualnej wiedzy.
Kryteria oceniania
Metody uczenia – ćwiczeniowe m.in.:
praca z tekstem, pogadanka, rozmowa kierowana, burza mózgów,
Forma zaliczenia: na podstawie udziału i zaangażowania w zajęcia, uzyskaniu pozytywnych ocen z kolokwium.
- obecność na zajęciach jest obowiązkowa.
Sposób i terminy usuwania zaległości powstałych wskutek nieobecności na zajęciach:
- odpowiedź ustna prezentująca omawiane podczas nieobecności zagadnienia lub uzupełnienie zaległych ćwiczeń, na podstawie podanej literatury w terminie do 2 tygodni (od daty powrotu na zajęcia).
Literatura
1. J. Kurosz, Teologia pastoralna, materiały do ćwiczeń, część pierwsza Teologia pastoralna fundamentalna, Poznań 2009.
2. Jan Paweł II, Pastores dabo vobis, 57. R. Kamiński, Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Wydawnictwo M, Kraków 2001, s. 97–106, 114–115.
3. Papież Franciszek, Gaudete et exultate, p. 1–62.
4. Sobór Watykański II, Konstytucja Duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, p. 4–10, 40–45.
5. B. Drożdż, Płaszczyzna teologicznych podstaw duszpasterstwa, „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne”, I(2002) nr I, s. 190–212.
6. B. Drożdż, Internet w duszpasterstwie Kościoła. Próba sformułowania zasad, „Perspectiva. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne”, III (2004) nr 1, s. 185–202.
7. F. Hadjadj, Antypodręcznik ewangelizacji. Jak dzisiaj mówić o Bogu?, Wydawnictwo WAM, Kraków 2016, s. 17–27 (Wprowadzenie – Pytania o pytania).
8. R. Hajduk, Czynić prawdę. Elementy teologii pastoralnej fundamentalnej, Wydawnictwo SQL, Olsztyn 2010, s. 30–40.
9. R. Kamiński, Wprowadzenie do teologii pastoralnej, Wydawnictwo M, Kraków 2001, s. 106 – 113.
10. R. Kamiński, Priorytetowe kierunki pracy duszpasterskiej Kościoła w Polsce, „Rocznik Teologii Katolickiej” t. VI (2007), s. 45–56.
11. J. Mikołajec, Metody teologii pastoralnej, [w] Status naukowy teologii pastoralnej red. J. Mikołajec, Opole 2003, s. 37–41.
12. Polikarp BM, List do Kościoła w Filippi, [w:] Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, Wydawnictwo M, Kraków 2010, s. 156–161. Do Diogneta (II – Krytyka kultów pogańskich, III, IV – Krytyka judaizmu, V – Chrześcijaństwo w świecie), [w:] Pierwsi świadkowie, red. M. Starowieyski, Wydawnictwo M, Kraków 2010, s. 339–343.
13. M. Stępniak, Duszpasterstwo i nowa ewangelizacja jako dwa kierunki misji Kościoła katolickiego w Polsce perspektywa teologiczno-socjologiczna, „Łódzkie Studia Teologiczne” 24 (2015) 1, s. 91–101.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: