Teologia pastoralna T-KP-SJ>teopas-c-9
Tematy:
1. Duszpasterstwo młodzieży Jana Pawła II (w czasie pielgrzymek do Polski)
2. Papież Benedykt XVI i papież Franciszek – do młodzieży (na Światowych Dniach Młodzieży)
3. Problemy w duszpasterstwie młodzieży: sprzeciw wobec Kościoła i zasad moralnych (przeciw życiu ludzkiemu).
4. Krytyka i atak na Kościół katolicki w mediach liberalnych; kontestacja w parafii przez wiernych. Granice medialnej krytyki hierarchii, wiernych i zasad wiary.
5. Sakrament małżeństwa – Kryzys ludzkiej seksualności, małżeństwa i rodziny
6. Czystość przedmałżeńska i problem z argumentacją, kontekst pracy duszpasterskiej w poradni przedmałżeńskiej i prowadzenia kursów przedmałżeńskich
7. Duszpasterstwo narzeczonych i przygotowanie do sakramentu małżeństwa
8. Sakrament małżeństwa – przygotowanie przedmałżeńskie i przedślubne: dalsze bliższe, przedślubne
9. Trudne sytuacje w praktyce duszpasterskiej – związki niesakramentalne
10. Problem duszpasterstwa osób homoseksualnych i związków partnerskich
11. Sakrament małżeństwa wg Familiaris consortio (1981) i Amoris laetitia (2016), doktryna wobec argumentacji za i przeciw
12. Synod amazoński (2019) problemy duszpasterskie
13. Sakrament bierzmowania – duszpasterstwo w przygotowaniu sakramentu i w życiu wiary
14. Współczesne wyzwania dla duszpasterstwa: laicyzacja, pandemia, nadużycia i zgorszenia w parafii
15. Program duszpasterski w parafii. Elementy konstrukcyjne programu
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/2023-Z: | W cyklu 2023/2024-Z: | W cyklu 2024/2025-Z: |
Efekty kształcenia
TnMaK_W04 zna podstawowe teorie dotyczące wychowania, uczenia się i nauczania, rozumie różnorodne uwarunkowania tych procesów i ich związek z życiem religijno-duchowym, P7S_WG
TnMaK_W05 ma uporządkowaną wiedzę o rodzajach więzi społeczno-eklezjalnych, prawidłowościach nimi rządzących oraz o różnych strukturach społecznych i instytucjach eklezjalnych, a także o zachodzących między nimi relacjach, P7S_WG
TMaK_W10 zna proces i uwarunkowania rozwoju religijno-duchowego oraz jego zagrożenia, P7S_WK
TMaK_W12 ma pogłębioną wiedzę o powiązaniach teologii z innymi dziedzinami nauki, a zwłaszcza z naukami humanistycznymi, społecznymi i prawnymi, pozwalającą na integrowanie perspektyw właściwych dla kilku dyscyplin naukowych, P7S_WG; P7S_WK
TnMaK_U02 potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki i psychologii w powiązaniu z teologią w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, katechetycznych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań, P7S_UK; P7S_UO; P7S_UW
TMaK_U04 posiada umiejętność interpretowania podstawowych źródeł teologicznych, z wykorzystaniem tekstów obcojęzycznych, P7S_UW; P7S_UK
TMaK_U06 posiada umiejętność integrowania wiedzy z różnych dyscyplin w zakresie nauk humanistycznych oraz jej zastosowania w nietypowych sytuacjach profesjonalnych, P7S_UW
TMaK_U07 potrafi integrować wiedzę z różnych subdyscyplin teologii, odnajdywać powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami chrześcijańskiego dziedzictwa doktrynalnego, P7S_UW
TMaK_U15 potrafi twórczo włączyć się w różne formy działalności ewangelizacyjnej, pastoralnej i charytatywnej Kościoła katolickiego, P7S_UK
TnMaK_K02 dostrzega i formułuje problemy teologiczno-moralne i dylematy etyczne związane z ludzką aktywnością, poszukuje optymalnych rozwiązań z punktu widzenia światopoglądu chrześcijańskiego; postępuje zgodnie z zasadami moralności chrześcijańskiej; wykazuje cechy refleksyjnego praktyka, P7S_KK; P7S_KO; P7S_KR
TMaK_K04 potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania i potrafi przewidywać wielokierunkowe skutki swojej działalności, P7S_KR
TMaK_K07 ma świadomość własnej, indywidualnej odpowiedzialności za kształt życia społecznego, kultury, dziedzictwa chrześcijańskiego, P7S_KR
Kryteria oceniania
Obecność na wszystkich ćwiczeniach. Aktywny udział w zajęciach: zabieranie głosu, umiejętność formułowania argumentacji w dyskusji, stawianie pytań i formułowanie odpowiedzi. Prace pisemne na wybrane tematy do zaliczenia. Umiejętność wykorzystywania tekstów Magisterium Kościoła katolickiego.
Literatura
Bilewicz J., Radość czystej miłości, Poznań 1993
Kongregacja Nauki Wiary, Deklaracja O niektórych zagadnieniach etyki seksualnej Persona humana (19 XII 1975)
W trosce o życie, red. K. Szczygieł, Biblos, Tarnów 1998
Kongregacja do Spraw Wychowania Katolickiego, Wytyczne wychowawcze w odniesieniu do ludzkiej miłości (1 XI 1983)
Miej miłosierdzie dla nas, Wyd. Św. Stanisława, wyd. II, Kraków 2004
„Amazonia: Nowe drogi dla Kościoła i ekologii integralnej”
Dokument Końcowy Zgromadzenia Specjalnego Synodu Biskupów dla Regionów Panamazońskich (6-27 X 2019)
Kongregacja Nauki Wiary, Uwagi dotyczące odpowiedzi na propozycje ustaw o niedyskryminacji osób homoseksualnych z 24 lipca 1992 r.
Kongregacja Nauki Wiary, List do biskupów kościoła katolickiego o duszpasterstwie osób homoseksualnych z 1 października 1986 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: