Teoretyczne podstawy wychowania T-KP-SJ>teopod-w-2
1. Teoria Wych. jako subdyscyplina pedagogiczna
- naukowa i potoczna teoria wychowania (etapy kształtowania się T.W.),
- relacja do pedagogiki, miejsce teorii w naukach ped., cele i funkcje teorii wych.
- paradygmaty nauk społecznych i pedagogiki,
- dziesięciościan Kwiecińskiego - procesy naturalnego wzrastania i wrastania, procesy celowościowe, procesy uspołecznienia
2. Problematyka wartości i celów wychowawczych
- relacja celów kształcenia do celów kształcenia
- sposoby uzasadniania i formułowania celów wychowania oraz związane z tym problemy
- koncepcje istnienia wartości, rodzaje stanowisk, rodzaje wartości (autoteliczne, instrumentalne)
- klasyfikacja, hierarchia, moc/waga wartości, relatywizacja i instrumentalizacja wartości
3. Teleologia wychowawcza
- istota, problemy oraz funkcje celów wychowania
- podział celów wychowania (kreatywne, optymalizujące, minimalizujące, korekcyjne)
- taksonomia ABC dot. celów wychowawczych i motywacyjnych
- propozycja wartości aktualnych i ważnych wg W. Brezinki oraz Jana Pawła II
- strategie wychowania do wartości.
4. Rozwój moralny w wychowaniu
- wskaźniki rozwoju autonomii moralnej (sumienie, internalizacja, posiadanie pryncypiów, zdrowe poczucie winy).
5. Personalistyczna koncepcja wychowania
- chrześcijański system wychowania (encykliki Divini Illius Magistrii oraz Gaudium et spes i główne płaszczyzny rozwoju i wychowania człowieka)
- składniki wychowania w ujęciu chrześcijańskim
- czynniki rozwojowe
- wychowanie jako uaktywnienie sił wychowawczych- warstwowa teoria rozwoju
- cechy personalizmu wychowawczego Wojtyły (personalizm wychowawczy, normatywizm, wzór osobowy).
W cyklu 2022/2023-L:
1. Postacie wiedzy o wychowaniu – ideologie, doktryny, teorie |
W cyklu 2023/2024-L:
1. Przedmiot teorii wychowania. |
W cyklu 2024/2025-L:
1. Przedmiot teorii wychowania. |
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA:
1. Student charakteryzuje proces wychowania, jego przebieg i trudności z nim związane
UMIEJĘTNOŚCI:
1. Student posługuje się poprawną terminologią oraz zasadami komunikacji dotyczącymi podstaw wychowania
2. Student dobiera metody w pracy wychowawczej
KOMPETENCJE:
1. Student jest chętny do zaangażowania się w proces samowychowania oraz animuje działania na rzecz wychowania podopiecznych
Kryteria oceniania
Egzamin ustny, realizowany na koniec semestru.
Obecność na wykładach jest obowiązkowa. Dopuszczalna jest jedna nieobecność, pozostałe należy uzupełnić.
Literatura
Mastalski J., Zarys teorii wychowania, Kraków 2002.
Mastalski J., Samotność globalnego nastolatka, Kraków 2007.
Kunowski Stefan, Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1997.
Nowak Marian, Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.
Śliwerski Bogusław (red.), Pedagogika, t.I, Gdańsk 2006.
W cyklu 2022/2023-L:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2023/2024-L:
Literatura podstawowa |
W cyklu 2024/2025-L:
Literatura podstawowa |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: