Teologia życia rodzinnego I T-KP-SJ>teozro-8
Wykłady będą analizą fundamentalnych założeń na temat zamysłu Boga Stwórcy co do stworzenia człowieka jako kobiety i mężczyzny, ludzkiej seksualności i płciowości oraz ich natury i znaczenia, kierowania własną płciowością, odniesień społecznych aktywności płciowej, powołania człowieka do życia małżeńskiego i rodzinnego,
W ramach wykłądów będą treści dotyczące kryzysu czystości seksualnei w dzisiejszym świecie i sposobów wychodzenia z tego kryzysu.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
W wyniku przeprowadzonych zajęć student powinien definiować omówione zagadnienia, formułować odpowiedzi na problemy związane z kobiecością i męskością, seksualnością i płciowością ludzką, oraz zamysłu Boga Stwórcy względem tych rzeczywistości. Powinien mieć przekonanie o sensie tych wartości i sensie podejmowania działań, by kształtować je w sobie i wpisywać w środowisko społeczne.
Pytania:
- Na czym polega struktura ludzkiej seksualności?
-Co jest istotą czystości seksualnej?
-Jakie są naturalne i nadprzyrodzone podstawy czystośći?
-W jaki sposób przezwyciężać kryzys czystośći seksualnej w dzisiejszym świecie?
-Na czym polega czystość małżeńska?
Kryteria oceniania
Metody dydaktyczne:
Systematyczny wykład, dialog ze studentami w czasie wykładu, podanie lektur podstawowych i uzupełniających, możliwość konsultacji poza wykładem. Studenci otrzymają także skrypt z wykładu.
Sposoby sprawdzania i warunki zaliczenia:
Obecność na wykładach obowiązkowa.
Zaliczenie na ocenę – ustne, w sesji egzaminacyjnej. Możliwy termin zerowy.
Literatura
Lektury podstawowe:
Paweł VI, Encyklika „Humanae Vitae”, Watykan 1968.
Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986.
Lektury uzupełniające:
Małgorzata Królczyk, Problem kryzysu czystości seksualnej i sposoby jego przezwyciężania, Kraków 2008.
Chauchard P., Życie seksualne, przeł. K. Wróblewska, Warszawa 1973, Godlewski J., Życie płciowe człowieka. Warszawa 1972, Jan Paweł II, encyklika „Evangelium Vitae”, Watykan 1995, Kupczak J., Dar
i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006, Płciowość ludzka w kontekście miłości. Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2005, Ślipko T, Życie i płeć człowieka, Kraków 1978, Świerczek A., Funkcje ciała w życiu małżeńskim w posoborowym nauczaniu Kościoła i teologów, Kraków 1999, Wiśniewska-Roszkowska K., Biologiczne aspekty katolickiej etyki seksualnej, HD 55(1986), s. 296-304, Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982.
W cyklu 2022/2023-L:
Lektury podstawowe: Paweł VI, Encyklika „Humanae Vitae”, Watykan 1968. |
W cyklu 2023/2024-L:
Lektury podstawowe: Paweł VI, Encyklika „Humanae Vitae”, Watykan 1968. Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich, Watykan 1986. Lektury uzupełniające: Małgorzata Królczyk, Problem kryzysu czystości seksualnej i sposoby jego przezwyciężania, Kraków 2008. Chauchard P., Życie seksualne, przeł. K. Wróblewska, Warszawa 1973, Godlewski J., Życie płciowe człowieka. Warszawa 1972, Jan Paweł II, encyklika „Evangelium Vitae”, Watykan 1995, Kupczak J., Dar i komunia. Teologia ciała w ujęciu Jana Pawła II, Kraków 2006, Płciowość ludzka w kontekście miłości. Przesłanie moralne Kościoła, red. J. Nagórny, M. Pokrywka, Lublin 2005, Ślipko T, Życie i płeć człowieka, Kraków 1978, Świerczek A., Funkcje ciała w życiu małżeńskim w posoborowym nauczaniu Kościoła i teologów, Kraków 1999, Wiśniewska-Roszkowska K., Biologiczne aspekty katolickiej etyki seksualnej, HD 55(1986), s. 296-304, Wojtyła K., Miłość i odpowiedzialność, Lublin 1982. |
Uwagi
W cyklu 2022/2023-L:
Obciążenie studenta pracą: Razem: 30 godzin |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: