Kazania w kulturze polskiej T-SJ>mon22/23-Z-3
Wykład ukazuje rolę i znaczenie kazań kulturze polskiej i podkreśla, że kaznodziejstwo odgrywało zawsze wyjątkową rolę. To dzięki niemu w początkach chrystianizacji Polski pierwsi „słudzy Słowa” (por. Łk 1, 2) w ubogim i surowym języku Słowian wykuwali pojęcia, przy pomocy których przekazywali w sposób zrozumiały dla szerokiego ogółu skomplikowane treści religii chrześcijańskiej. Łaciński i ponadnarodowy Kościół stawał się propagatorem polskości. Dzięki niemu dokonywała się promocja języka polskiego: z kultury przedpiśmiennej do prostego początkowo języka literackiego. Wyjątkową rolę ambony w kulturze polskiej dobrze oddaje fakt, że najstarszym zabytkiem artystycznej prozy polskiej pozostają wciąż Kazania świętokrzyskie.
Wysoka ranga kaznodziejstwa utrzymywała się w kolejnych wiekach. Ogarniało ono wszystkie stany społeczne. Krąg odbiorców kazań wyznaczany stałym rytmem świąt kościelnych i nabożeństw był nieporównywalnie większy niż słowa pisanego, które docierało do stosunkowo nielicznych czytelników. Dzięki kaznodziejstwu dokonywała się katechizacja i formacja religijna wiernych, a przez to zmieniało się oblicze polskiej ziemi. To w nim, niczym w zwierciadle, odbija się życie religijne i narodowe. Trwałym dziedzictwem tego kaznodziejstwa jest też uczuciowość, działanie na wyobraźnię i wiele ludzkiego ciepła, związanego z kultem Jezusa Chrystusa, jego Matki i świętych. Te cechy nadal są obecne w religijności polskiej i wciąż ją kształtują.
Szczególną rolę pełniła ambona polska w czasie zaborów. To z niej płynęła i docierała do Polaków nie tylko prawda o Bogu, ale i o Ojczyźnie, o jej chlubnej przeszłości i tradycjach narodowych, o potrzebie wolności wewnętrznej i zewnętrznej. Kazania były istotnym czynnikiem sprzyjającym zachowaniu polskości; utrwalały patriotyzm i dążenia niepodległościowe.
Także w historii najnowszej, w latach powojennych, kaznodziejstwo polskie odegrało znaczącą rolę. „Ambona polska stała się szkolną katedrą, surogatem prasy, radia i filmu katolickiego, musiała zastępować pracę w organizacjach i bardzo często – wobec niedokształcenia religijnego – katechizację” (J. S. Pasierb). W latach zniewolenia komunistycznego kaznodziejstwo było „enklawą myśli nieocenzurowanej, choć często skazanej na niełatwą sztukę aluzji” (J. Miodek). Dlatego wokół Kościoła skupili się w stanie wojennym prawie wszyscy niezależni twórcy kultury polskiej.
Już w tym świetle widać, iż kaznodziejstwo polskie jest niezwykle cennym źródłem do poznania kultury religijnej, duchowości i obyczajów, dziejów języka, literatury i sztuki. Jednocześnie ten ogromny obszar jest najbardziej zaniedbanym badawczo działem naszego piśmiennictwa. Zaradzić temu stara się projekt: Kazania w kulturze polskiej. Edycje kolekcji tematycznych, realizowany w ramach Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. Celem tego projektu jest naukowe opracowanie najlepszych i najbardziej reprezentatywnych polskich kazań z różnych obszarów tematycznych.
W wykładzie zaprezentowane zostaną owoce prac kierowanego przeze mnie zespołu wybitnych uczonych z różnych uniwersytetów polskich nad dwoma projektami. Do już wydanych w 2014 r. antologii kazań maryjnych, funeralnych i pasyjnych, dochodzą opracowane w podobny sposób kolejne tomy polskich kazań. Tematycznie skupione są one wokół wielkich świąt chrześcijańskich: Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Są to kazania wielkanocne, adwentowe, bożonarodzeniowe i patriotyczne. Tworzą łącznie siedmiotomową serię, dobrze oddającą różnorodność i bogactwo polskich kazań oraz ich rolę w naszej kulturze. Antologie te wpisują się w długofalową, edytorską i badawczą dokumentację źródeł kaznodziejskich o fundamentalnym znaczeniu dla dziedzictwa i kultury narodowej.
Tryb zajęć
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zapoznanie się z niezwykle cennym działem polskiego piśmiennictwa, jakim są kazania; cennym źródłem do poznania kultury religijnej, duchowości i obyczajów, dziejów języka, literatury i sztuki. Jednocześnie ten ogromny obszar jest najbardziej zaniedbanym badawczo.
Kryteria oceniania
Lektura i analiza ważnych dla kultury polskiej tekstów kaznodziejskich wraz z komentarzem historycznym, teologicznym i językowym.
Literatura
1. Bracha K., Is it worth publishing anthologies of sermons? On the margins Kazania w kulturze polskiej. Edycje kolekcji tematycznych [Sermons in Polish Culture. Editions of Thematic Collections], ed. Kazimierz Panuś, vols. 1-3, Wydawnictwo UNUM. Kraków 2014, pp. 1849, „Res Historica” 47, 2019, s. 333-348.
2. Mazurkiewicz R., Łaciński pierwowzór kazań maryjnych Jana z Szamotuł (Paterka), „Ruch Literacki” 2013, z. 1, s. 15-34.
3. Nowicka-Jeżowa A., Polska ars praedicandi. Od Peregryna z Opola do Karola Wojtyły, „Barok – Historia” 45/46 (2016), s. 247-260.
4. Panuś K., „Oni torowali pierwsze drogi”. Wkład kaznodziejstwa w podwaliny kultury polskiej, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 69 (2016) nr 4, s. 313-332. (zob. rbl.ptt.net.pl/index.php/RBL).
5. Panuś K., Pokazać światu polskich Bernardynów, Bossuetów, Wesleyów, Newmanów, „Ruch Biblijny i Liturgiczny” 4 (2019), s. 361-374.
6. Pasierb J. S., Miejsce kaznodziejstwa w kulturze polskiej [w:] Tenże, Pionowy wymiar kultury, Kraków 1983, s. 90-103.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: